Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Visar sida 54 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Vetenskaplig tidskrift":

Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Space and materiality in early childhood pedagogy – introductory notes

2012-09-13
Gunvor Løkken och Thomas Moser har använt sig av en mängd olika tekniker för datainsamling som bygger på etnografiska metoder för att forska om kulturer inom förskolan. Författarna har studerat olika aspekter av pedagogik och meningsskapande situationer genom användning av material och utrymme och de roller som aktörerna (lärare och barn) spelar i dem.

Tre barn återberättar. Struktursammanbindning i tal och skrift

2012-09-12
Att få berätta sagor och händelser av olika slag, och att lyssna till andra som berättar, ger barn möjlighet att utveckla språkfärdigheter som är betydelsefulla för lärande senare under skoltiden. Det skriver Åsa Wedin och Eva von Walter i sin artikel.

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

2012-09-12
Vilka fördelar och nackdelar finns det med att läsa skönlitterära texter för elever som studerar gymnasieämnena biologi och naturkunskap? Denna undervisningsmetod diskuterar Roland Jakobsson i sin artikel.

Den sofistikerade instruktionen – datorspelens pedagogik

2012-09-12
Den här artikeln handlar om datorspelens pedagogik: Hur är den uppbyggd, vilka pedagogiska principer bygger den på och går det att överföra den till skolmiljöer? Finns det en pedagogisk innovation i spelen som i överförd mening skulle kunna få unga att sitta med sin matematikläxa i timmar varje dag?
153545566