Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Visar sida 51 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Vetenskaplig tidskrift":

Forskning och utveckling kategorier

Sweden and informal learning – Towards Integrated Views of Learning in a Digital Media World. A Pedagogical Attitude?

2016-02-23
Dagens unga rör sig hela tiden mellan formella och informella sammanhang. De kommer till skolan med ny kunskap och nya erfarenheter och deras lärprocesser är varken lätta att fånga eller förstå. Hur ska skolan hitta vägar till lärande och undervisning som ansluter sig till unga människors liv i dag?

Entrepreneurial Learning and School Improvement – A Swedish Case

2014-11-24
I en artikel av Eva Leffler och Gunilla Näsström undersöks vilka konsekvenser entreprenöriellt lärande kan få för olika undervisningsmetoder. Resultatet visar bland annat att undervisning som involverar samhället har positiva effekter på elevers lärande.

Är det man ser det som sker? En designbaserad studie av en laboration med elevens perspektiv i fokus

2014-11-14
De naturvetenskapliga ämnena kan av vissa elever upplevas som svåra. Detta kan leda till att de känner sig exkluderade och att ämnena inte uppfattas som engagerande. Det har varit utgångspunkten i denna studie som Helena Danielsson Thorell, Carina Andersson, Anders Jonsson och Andreas Holst har gjort.
Forskning och utveckling kategorier

Kan vi lita på Pisa?

2013-12-04
Studier mellan olika länders skolsystem har haft ett stort genomslag under senare år. Men resultaten från Pisa och Timss, såväl som de nationella proven, tenderar att få ett allt större inflytande på utbildningspolitik och undervisning i Sverige och i övriga världen under 2000-talet.

Success against the Odds: Educational pathways of disadvantaged second-generation Turks in France and the Netherlands

2013-04-18
Författarna till denna artikel analyserar de strukturer och mekanismer som gjort pedagogisk framgång möjlig för missgynnade elever med turkisk etnisk bakgrund i Frankrike och Nederländerna.

The politics of intercultural education in Cyprus: Policy-making and challenges

2013-04-11
I denna artikel analyseras utbildningspolitiken i Cypern och en ny utbildningsreform. Författarna belyser det gap som finns mellan den politiska retoriken och den praxis som diskuteras av cypriotiska beslutsfattare under intervjuer.

Understanding black academic attainment: Policy and discourse, educational aspirations and resistance

2013-03-28
Cecile Wrights artikel är ett inlägg i debatten om underpresterande svarta elever i brittiska skolor. Författaren menar att den nyliberala utbildningspolitiken som förs i Storbritannien, med sin betoning på konkurrens och valfrihet, har förvärrat redan befintliga ojämlikheter.

Race, nation and education: An overview of British attempts to ‘manage diversity’ since the 1950s

2013-03-20
I sin artikel granskar den brittiska professorn Farzana Shain kritiskt den roll som utbildning har haft i Storbritannien när det gäller att peka ut etniska minoriteter som "problem".

The ‘smallness’ of minimalist tolerance

2013-03-14
Mary Darmanin kritiserar i sin artikel "The ‘smallness’ of minimalist tolerance" EU:s minsta stat, Malta, för landets nuvarande utbildningspraxis när det gäller integration av invandrare och etniska minoritetselever.
150515266