Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Visar sida 50 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Vetenskaplig tidskrift":

Att mäta det vi värderar eller värdera det vi kan mäta - Resultatindikatorer som grund för skolval

2017-06-20
Trenden mot mål- och resultatstyrning och marknadstrenden förstärker varandra, så att fokus hamnar på det enkelt mätbara medan skolans breda mål glöms bort. Det visas i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Innehåller silver kol? En studie om elevers begreppsanvändning när de arbetar med kolets kretslopp

2017-03-21
Daniel Bengtsson, Maria Weiland och Per Anderhag har studerat högstadieelevers samtal under två lektionsaktiviteter kring kolets kretslopp. Resultaten visar att elever behöver få öva på att se samband och använda begreppen i nya situationer.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Lässtrategier för att lyckas – om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser

2016-10-12
Undervisning i lässtrategier bör knytas till konkret textläsning och relateras till innehållet. Det menar Yvonne Hallesson som i sin studie frågat elever med mycket god läsförmåga hur de gör när de läser, för att skapa en bild av effektiva lässtrategier.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Tävling och acceleration för utveckling av matematisk förmåga – en analys av matematiskt begåvade elevers erfarenheter av stödjande verksamheter

2016-09-27
Verner Gerholm har undersökt hur matematiskt begåvade elever upplever olika stödjande verksamheter. Resultaten tyder på att läsa i en snabbare takt eller på högre nivå, eller tävla med jämnåriga i ämnet, upplevs av elever som särskilt sporrande med störst betydelse för den egna utvecklingen.
Forskning och utveckling kategorier

Prefabricated Images in Young Children’s Text-Making at School

2016-09-26
In classrooms where computers are used as tools for text-making, images and photographs from e.g. Google, here called “prefabricated images”, can be selected and copied into texts and combined with writing. In this article children’s use of prefabricated images as resources for personal texts is investigated with specific focus on cohesion between the modes of image and writing.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Matematik som teoretiskt arbete – utveckling av matematiska modeller för rationella tal i åk 4

2016-04-11
Helena Eriksson och Inger Eriksson visar i sin studie hur en undervisning där eleverna gemensamt utvecklar en modell, för att beskriva vad som finns mellan de hela talen, gjorde det möjligt för alla elever att delta, diskutera och reflektera över rationella tal. Detta trots att de inte hade tidigare vana att använda sig av vare sig algebra eller teoretiska modeller.
149505166