Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Visar sida 36 av 65

Välj typ av innehåll inom kategori "Vetenskaplig tidskrift":

Yrkesgruppers anspråk på arbetet med barn i behov av särskilt stöd

2022-02-23
Denna artikel behandlar den arbetsfördelning som förskollärare beskriver, sker mellan förskollärare och specialpedagoger när det gäller barn som uppfattas vara i behov av särskilt stöd. Närmare bestämt vilken yrkesgrupp som gör anspråk på jurisdiktion, det vill säga det område som yrkesgruppen kontrollerar, över arbetet med barn i behov av särskilt stöd.
Forskning och utveckling kategorier

Förkroppsligad pedagogisk takt vid lärares spontana berättande

2022-02-23
Syftet med studien är att beskriva en lärares spontana berättande och vilka didaktiska innebörder det kan ha. Spontant berättande beskrivs här som en improviserad didaktisk handling med begreppet pedagogisk takt – en lärares kvicka bedömning och spontana handlande, grundat på erfarenhet såväl som känsla, vid oförutsedda händelser i mötet med elever.
Forskning och utveckling kategorier

Att skolas till en läsare – om den svenska skolans läsundervisning under 1990- och 2000-talet genom en ung arbetarmans berättelser

2022-02-23
I artikeln uppmärksammas en ung arbetarmans berättade erfarenheter av den svenska skolans läsundervisning. Studien riktar ljuset mot frågor som kretsar kring vem som är en läsare, och vem som inte är det, vad läsning är och vad det inte är, och på vems eller vilkas villkor.
Forskning och utveckling kategorier

Evaluation of a Deliberate Practice and Growth Mindset Intervention on Mathematics in 7th-grade Students

2022-02-23
Deliberate practice and having a growth mindset have been hypothesized to increase school performance. This study compared the attitudes, performance, and behavior of 130 7th-grade students taking part in eight 30-minute sessions of deliberate practice and growth mindset over 14 weeks to a same-age active control group.
Forskning och utveckling kategorier

The complexity of professional integration: An investigation of newly arrived teachers’ initial process of establishing themselves as teachers in Sweden

2022-02-23
This article investigates the professional integration of a group of newly arrived teachers, mainly from Syria, who participated in the labour market Fast-track programme in Sweden, which aims at facilitating quicker pathways to teaching positions.
135363765