Forskning och utveckling inom kategori "Värdegrund"
Visar sida 6 av 21
Välj typ av innehåll inom kategori "Värdegrund":
Forskning och utveckling kategorier
Fredrik Alvén: Skolans värdegrund begränsar historieämnet
Värdegrunden ska inte ligga till grund för betygssättningen menar Skolverket. Ändå är det uppenbart hur de går in i varandra och kan motverka varandras syften. Det skriver Fredrik Alvén, filosofie doktor i historia och historiedidaktik, och föreslår förändring.
Forskning och utveckling kategorier
Mats Ekholm: Skolans värdegrund lär eleverna att leva med motsättningar
Ska elever fostras till särskilda värderingar eller innebär det att man motverkar den fria viljan och i förlängningen riskerar den liberala demokratin? Kväver man motsättningar? Mats Ekholm hävdar motsatsen; skolans värdegrundsarbete utbildar barn och unga till att leva med konflikter och finna fredliga lösningar på desamma.
Forskning och utveckling kategorier
Hej Faïka …
Förskolläraren Faïka Ammar i Lund deltog förra året i värdegrundsprojektet Bygga broar. Nu har hon följt med några barn från förskolan in i förskoleklassens värld.
Forskning och utveckling kategorier
Hon har studerat etik och normer i klassrummet
Sara Irisdotter Aldemyr, professor vid Högskolan Dalarna, har studerat etik och normer i gymnasieklasser. Hon har sett att om lärare inte reflekterar över vad de själva gör så finns en risk att osunda värderingar får fäste.
Forskning och utveckling kategorier
Sångsituationer: en fenomenologisk studie av sång i musikämnet under grundskolans senare år
Både elever och musiklärare talar om att sjunga som något att ”våga” till skillnad från att spela andra musikinstrument i musikundervisningen. Det visar Linn Hentschel som forskat om musikundervisning ur ett genusperspektiv.
Forskning och utveckling kategorier
Mobile phones in school: From disturbing objects to infrastructure for learning
Torbjörn Otts forskning visar att även om lärare inte uppmuntrar användningen av mobiltelefoner i sin undervisning har mobiltelefoner blivit ett verktyg som ändå används för skolarbete.
Forskning och utveckling kategorier
Perspektiv på historiefilmslitteracitet: en didaktisk studie av gymnasieelevers historiska och emotionella meningsskapande i mötet med spelfilm
Användandet av film kan leda till ett didaktiskt dilemma eftersom spelfilmer väcker många känslor och kan aktivera motstridiga moraliska ställningstaganden som kan grumla elevernas historiska tänkande. Det visar Maria Deldén i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
En lektion i gemenskap: Ordning och (o)reda bland lärare i Malmö och Marseille
Jannete Hentati vill med sin avhandling bidra till ökad kunskap om lärares yrkeserfarenheter, liksom till en problematiserande diskussion om den roll och betydelse som lärare förväntar sig spela för det gemensamma livet i Sverige och Frankrike i stort.
Forskning och utveckling kategorier
Goda lärarrelationer kan motverka skolk
Elever med bra relation till läraren skolkar mindre oberoende av social bakgrund. Det är ett av resultaten i Olof Reichenbergs forskning om sambandet mellan sociala bakgrundsfaktorer och skolresultat.
Forskning och utveckling kategorier
Networks and Success: Access and Use of Social Capital among Young Adults in Sweden
Anton B. Andersson har utforskat hur socialt kapital bidrar till att skapa ojämlika utfall för unga vuxna.
Forskning och utveckling kategorier
If they only knew. Bullying victimization among children and youth in the Nordic countries
Ylva Bjereld har utforskat mobbning i de nordiska länderna, vilka resurser som potentiellt kan stärka mobbade barns psykiska hälsa. Frågor om hur relationer till lärare har också en väsentlig plats.