Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Värdegrund"

Visar sida 15 av 21

Välj typ av innehåll inom kategori "Värdegrund":

Mentalitet, pedagogik, historiskt minne. Om utbildningens samtida villkor och processer

2012-05-29
Utifrån en analys och tolkning av samtiden domineras svensk utbildning av två oförenliga pedagogiska läror. Det framkommer i Maude Morssy-Berglunds avhandling. – Det kommer att ställa till problem i skolan, menar hon.

Globala utvecklingsfrågor handlar om politik

2012-01-31
Hållbar utveckling är ett synsätt som omfattas av allt fler. Samtidigt har den politiska dimensionen gått förlorad. - I undervisningen behöver de inbyggda politiska motsättningarna göras tydliga, säger Beniamin Knutsson som skrivit avhandlingen Curriculum in the Era of Global Development Historical Legacies and Contemporary Approaches .

Gymnasieelevers syn på undervisning

2011-12-12
I avhandlingen Students experiences and perceptions of good teaching practice har Kyriaki Doumas undersökt grekiska gymnasieelevers erfarenheter och uppfattning av undervisningen i litteratur och fysik. Utifrån ungdomarnas berättelser kunde hon urskilja tre huvudaspekter av god undervisningspraktik.

Historia som religion

2011-12-12
Varför blev du intresserad av ämnet? - Intresset väcktes när jag läste historia. Jag intresserade mig för den didaktiska delen och frågan om varför man ska läsa historia i svenska skolan. Jag tyckte det var mer spännande än till exempel alla detaljer kring slaget vid Lutzen. Vad handlar avhandlingen om? - Det är en studie…

Ökad delaktighet i habiliteringen

2011-11-24
Margareta Adolfsson avhandling Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities fokuserar på vardagssituationer för barn och ungdomar med funktionshinder. Hon menar att barnen måste få beskriva hur de själva uppfattar att det fungerar.

Få frågor om undervisningen i klassråd och elevråd

2011-11-01
Betydligt fler flickor än pojkar engagerar sig i klassråd och elevråd. De som inte engagerar sig tycker att frågorna som tas upp är oviktiga och ointressanta. Till exempel behandlas sällan frågor som är nära knutna till undervisningen, konstaterar Maria Rönnlund i avhandlingen Demokrati och deltagande. Elevinflytande i grundskolans årskurs 7-9 ur ett könsperspektiv .
114151621