Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utvecklingsartikel"

Visar sida 8 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Utvecklingsartikel":

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Matematiklyft i förskolan stärker barnens förmågor

2015-10-14
Vad kan vi göra för att vända en negativ kunskapstrend i matematik? Camilla Norrhede och Christian Olsson i Landskrona stad beslutade att förskollärare på utvalda förskolor skulle delta i matematiklyftet för grundskollärare. Nu har de skrivit en utvecklingsartikel om de positiva effekter som projektet medförde.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Forskningsbaserade läs- och skrivmetoder skapar inkludering

2015-06-26
Lärarna Kirsten Sunnerud och Lena Ekermo har tagit fram ett forskningsbaserat arbetsmaterial för att utveckla läs- och skrivutvecklingen på sin skola. Ett viktigt syfte var att underlätta samarbetet mellan klass-, special- och andraspråkslärare och skapa inkludering för såväl lärare som elever.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Forskningscirkeln blev ett nytt verktyg för skolutveckling

2015-06-03
En forskningscirkel gav tre lärare möjlighet att studera vad som hände i skolans korridor i anslutning till lektionsstart. Det blev ett kraftfullt verktyg för att beforska den egna verksamheten, men också för upptäcka områden som behövde utvecklas och stärkas, berättar lärarna Åsa Bellskog, Liselotte Malmberg och Lena Källman.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Inkluderande undervisning ger bättre kvalitet

2015-05-26
På Strandskolan i Tyresö bestämde man sig för att inkludera elever med diagnos inom autismspektrat i den ordinarie undervisningen. Resultatet blev ökad tillhörighet, sammanhang och kvalitet i undervisningen - och att dessa elever i högre utsträckning fick undervisning av behöriga ämneslärare, berättar läraren Mathias Engvall.
178913