Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utvecklingsartikel"

Visar sida 5 av 14

Välj typ av innehåll inom kategori "Utvecklingsartikel":

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Programmering på fritids gav bättre samarbete och nya kompisrelationer

2019-04-25
Eleverna som deltog i ett programmeringsprojekt på fritids lärde sig att samarbeta och lösa problem tillsammans. Dessutom uppstod nya kamratrelationer utifrån det gemensamma intresset. Det konstaterar lärarna Stina Hedlund på Björknässkolan och Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Medveten måltidspedagogik ökar både matlust och ordförråd

2019-04-05
Att under lekfulla former få smaka, känna och dofta på olika slags livsmedel ökar inte bara matlusten – det utvecklar också barnens språk. Förskollärare Ingela Karlsson på Trollskogens förskola i Kvidinge har skrivit en utvecklingsartikel om framgångsrik måltidspedagogik.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Sokratiska boksamtal i förskolan kräver övning

2019-03-26
Det krävs övning för att leda ett sokratiskt boksamtal med barn i förskolan. Utmaningen ligger i att inte styra barnen i en viss riktning utan att i stället vara öppen för deras olika tolkningar. Det konstaterar Anna Eklund, Åsa Ahlqvist Johansson och Anette Ranbäck på Marielunds förskola i Strängnäs.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Ny undervisningsmetod utvecklade barnens samarbete och relationer

2019-02-04
Arbetet med Socio-Emotionellt och Materiellt Lärande (SEMLA) fick barnen att reflektera över sitt eget lärande – samtidigt som deras samarbete och relationer utvecklades. Det är en metod som kräver mycket men som samtidigt ger mycket tillbaka, konstaterar förskolläraren Gloria Romlin.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument

2018-06-25
Syftet med denna artikel är att undersöka hur införandet av nationella prov i samhällsorienterande ämnen uppfattas av lärare, och hur detta kan förstås ur styrnings- och professionsperspektiv. Upplever SO-lärarna proven huvudsakligen som bekräftande eller ifrågasättande av professionen?
145614