Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utvecklingsartikel"

Visar sida 10 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Utvecklingsartikel":

Call for paper: Skolportens e-tidskrift för undervisning och lärande

2014-09-11
I samarbete med Ifous ger Skolporten verksamma i förskola, grundskola och gymnasiet möjlighet att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan. Vi välkomnar nu texter om undervisning och lärande från dig som är verksam inom skola och utbildning!

Muntlig kamratbedömning aktiverade eleverna

2014-09-09
Mer aktivitet på lektionerna och bättre kunskapsresultat. Att arbeta med muntlig kamratbedömning i engelska bland tre sjuor gav goda resultat. "Arbetssättet tar tid i början, men det är absolut väl investerad tid", säger läraren Karin Isaksson, Ribbaskolan.

Elever saknar verktyg för källkritik

2014-08-11
Skolan måste ge eleverna verktyg för att bättre värdera källors trovärdighet, visar en ny utvecklingsartikel. Många elever ansåg exempelvis att kvällstidningar var en betydligt mer tillförlitlig källa än Fass, som nästan ingen hade hört talas om.

Boksamtal utvecklar elevers läsförståelse

2014-06-03
Med hjälp av boksamtal utvecklar lärarna Anna Franklin och Elisabet Landh sina elevers läsförståelse och förmåga att uttrycka sig. I en utvecklingsartikel berättar de om sina erfarenheter.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Provloggar och föreläsningar

2014-05-20
Syftet med Mathias Hillins bidrag var att undersöka om "provloggar" kan förbättra elevers kunskapsinhämtning före, under och efter föreläsningar. Målet var att eleverna skulle bli mer aktiva under föreläsningar samt uppleva att själva provtillfället skulle befästa kunskaper.
19101113