Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utveckling"

Visar sida 9 av 13

Forskning och utveckling kategorier

En förskola i takt med tiden

2021-04-22
I dag avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Flerstämmig undervisning i förskolan där 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet på olika nivåer i åtta kommuner under drygt tre år har arbetat tillsammans med forskare från Malmö universitet för att utveckla undervisningen i sina förskolor.
Forskning och utveckling kategorier

Kvalitetsteamet i Burlövs kommun

2021-04-16
Vad är fortbildning? Hur arbetar vi mest effektiv för lärarnas professionsutveckling och undervisningsutveckling? Kvalitetsteamet består av nio skickliga lärare som arbetar för våra grundskolor och förskolor. Arbetet utgår alltid ifrån skolenheternas systematiska kvalitetsarbete, där enheterna identifierar sina utvecklingsområden.
Forskning och utveckling kategorier

Japansk modell gav utveckling

2021-03-26
Bygg en organisation där lärarna själva tar huvudansvaret för undervisningsutvecklingen, säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling”. Kvaliteten på undervisningen skulle höjas om skolan blev bättre på att identifiera områden där undervisningen inte ger ett lärande för eleverna.
Forskning och utveckling kategorier

Why is teaching so prone to fads?

2021-03-18
Teaching appears prone to faddism, writes Jonathan Zimmerman, a professor at the University of Pennsylvania. In this interview, Zimmerman highlights a few potential causes, including the lack of consensus about what good teaching looks like and the expensiveness of practices that are known to work.

Uppriktiga diskussioner om specialpedagogik

2021-02-02
"Man kommer inte framåt genom att tysta människor", konstaterar Lars-Gunnar Jönsson, en av handledarna i kompetensutvecklingen ”Specialpedagogik för lärande”. Med hjälp av ett öppet samtalsklimat kunde han och hans kollegor på Rinnebäcksskolan i Kävlinge diskutera inkludering och synen på elevers beteende. Tillsammans har de nu lagt grunden för skolans gemensamma värderingar.

Skolutveckling kräver helhetssyn, ansvar och ledarskap

2021-01-29
Annika Agélii Genlott analyserar i sin avhandling vad som krävs för att digitaliseringen ska bidra till en genomgripande pedagogisk utveckling i skolan. Hur kan en undervisning som drar nytta av digitaliseringen och förbättrar elevernas lärande designas på vetenskaplig grund? Vilka krav ställer det på skolans organisation, på ledarskap på olika nivåer och på lärares kompetensutveckling?
1891013