Högskolan Väst siktar på utbildning med större inslag av teknik och undervisning på distans. Dessutom har skolan numera ett labb som bland annat har utvecklat en chattbott till studenterna.
För att erfarenhet ska kunna bli beprövad behövs ett systematiskt arbete. Detta i sin tur är beroende av rätt förutsättningar. Utgångspunkten bör alltid vara att arbetet ska leda till utveckling av ny kunskap och ett ökat lärande för barn och elever. Vad behövs för att kunna göra detta och vad ingår i arbetsprocessen?
Att utgå från användarnas behov i utvecklingen av skolans digitalisering. Det är målet för sju huvudmän som deltar i en helt ny SKR-utbildning med start i oktober 2021.
Skolans tre huvudmannaorganisationerna tar över Ifous verksamhet. På det sättet stärks den praktiknära skolforskningen och det forskningsbaserade utvecklingsarbetet i svensk skola.
Luleå kommuns förskolor bjuder på en spännande utvecklingsmiljö och med pedagoger i framkant. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019 för sitt digitala utvecklingsarbete.
För snabb utveckling eller för få visioner? Åsikterna gick isär när Skolverket samlade över 50 forskare för att diskutera vilka möjligheter och svårigheter digitaliseringen kan innebära för skolan.
I spåren av pandemin har lärande med hjälp av utbildningsteknologiska tjänster ökat markant, men kunskapen om tjänsternas effekter på lärandet är för låg.
I dag avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Flerstämmig undervisning i förskolan där 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet på olika nivåer i åtta kommuner under drygt tre år har arbetat tillsammans med forskare från Malmö universitet för att utveckla undervisningen i sina förskolor.
Vad är fortbildning? Hur arbetar vi mest effektiv för lärarnas professionsutveckling och undervisningsutveckling? Kvalitetsteamet består av nio skickliga lärare som arbetar för våra grundskolor och förskolor. Arbetet utgår alltid ifrån skolenheternas systematiska kvalitetsarbete, där enheterna identifierar sina utvecklingsområden.
– Utmanande men absolut värt jobbet. Att skriva en utvecklingsartikel gav mig en större förtrolighet med uppdraget som förskollärare. Det säger Erika Frangini, vars utvecklingsartikel blev en språngbräda till en ny karriär.