Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utveckling"

Visar sida 11 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Rundor med fokus på undervisningskvalitet: Professionell utveckling genom kollegialt lärande för lärare

2020-09-23
Internationellt organiseras skolutveckling ofta som kollegialt lärande, som bygger på lärares professionella samarbete. Ändå visar få studier hur kollegialt lärande positivt påverkar skolmiljöer eller elevernas lärande. En sätt att organisera lärares professionella utveckling där forskningen kunnat uppvisa positiva resultat är att använda metoden rundor med fokus på undervisningskvalitet (Quality Teaching Rounds, QTR).
Forskning och utveckling kategorier

Nyanlända elevers lärande - Att möta mångfalden i klassrummet

2020-09-21
Slutrapport från FoU-programmet Nyanlända elevers lärande. I FoU-programmet Nyanlända elevers lärande har lärare och skolledare i tre grundskolor i Örebro kommun, tillsammans med forskare från Mälardalens högskola och Ifous, sökt utveckla kunskaper och arbetssätt i syfte att förbättra förutsättningarna för nyanlända elevers lärande. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Back to the future of education - Four OECD scenarios for schooling

2020-09-18
Back to the future of education: Four OECD Scenarios for Schooling is a tool to support long-term strategic thinking in education. Inspired by the ground-breaking 2001 OECD Schooling for Tomorrow scenarios, these scenarios can help identify potential opportunities and challenges and stress-test against unexpected shocks. We can then use those ideas to help us better…
Forskning och utveckling kategorier

Mer tid för utveckling

2020-05-26
Stora skillnader mellan förvaltningarna kom fram då Lomma kommun undersökte förutsättningarna för sina chefer. Det ledde till att Jonas Hällström fick en rektorskollega. Nu har han mer tid för pedagogiskt ledarskap och skolutveckling. Dessutom rimligare arbetsbörda. Arbetsdagarna är mycket roligare.
Forskning och utveckling kategorier

Stöd för utveckling är tema för Lika värde-tidningen

2020-05-07
Lärmiljön ska fungera för alla barn, elever och vuxenstuderande, oavsett funktionsförmåga. För att lyckas med det kan man behöva hjälp utifrån. I nya numret av tidningen Lika värde kan du läsa om verksamheter som fått olika former av stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten i sitt utvecklingsarbete.