Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utveckling"

Visar sida 10 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram

2020-11-20
Vilka avtryck ger programmen i verksamheterna och hur påverkas eleverna? Hur sprids och används den forskning som bedrivs inom programmen? Vad menas egentligen med praktiknära forskning och forskningsbaserat utvecklingsarbete? Det är några av de frågor som har behandlats i studien Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Ny studie väcker nya frågor om FoU – samverkan

2020-11-20
Vilka effekter ger Ifous fleråriga FoU-program? Vilka avtryck ger de i verksamheterna och hur påverkas eleverna? Hur sprids och används den forskning som bedrivs inom programmen? Vad menas egentligen med praktiknära forskning och forskningsbaserat utvecklingsarbete? Det är några av de frågor som har behandlats i en studie som nu publiceras.
Forskning och utveckling kategorier

”Det är en go plats att vara på” – om att bygga skolkultur

2020-10-14
Att förändra en skolkultur är inte något som låter sig göras i en handvändning. På Djupadalsskolan har arbetet med att förändra och bygga nytt varit långsiktigt och ihärdigt. "Vi började från början och har byggt helt nytt – allt från organisation och planer till den pedagogiska utvecklingen", berättar rektor Christina Simfelt.
Forskning och utveckling kategorier

Goda erfarenheter av samarbete

2020-10-09
"Reformer är som mogen frukt: de klarar sällan transporten." Det är ett citat ur boken som väl beskriver anledningen till att man – enligt de båda författarna som väl har bättre på fötterna än de flesta – behöver bygga underifrån. Färre beslut uppifrån, inte minst försök att införa reformer som alla "på golvet" vet är…
Forskning och utveckling kategorier

“Därför blir det som det blir, när vi gör som vi gör”. En kvalitativ fallstudie av lärares uppfattningar om kollegialt lärande

2020-10-05
Under fem terminer mellan hösten 2016 till och med hösten 2018 genomfördes ett skolutvecklingsprojekt på en skola med knappt 1200 elever i en närförort till Stockholm. Utvecklingsprojektet leddes av artikelförfattarna och vilade på en form av kollegialt lärande med undervisningsutveckling som mål. Denna artikel bygger på en studie som genomförts i slutet av nämnda skolutvecklingsprojekt.…
19101113