Föräldrar som migrerat säger till sina barn att "Vi fick offra mycket när vi kom hit och nu måste ni på något sätt göra det värt det". Detta skapar ett driv hos barn till migranter, säger Pinar Aslan, forskare vid Högskolan i Gävle.
Att vara inlåst som barn är svårt på många sätt, hur ska man då göra för att tillgodose barnets bästa på SIS-hem eller ungdomshem? Hur kan det vara det bästa för barnet att sitta inlåst? Ungdomar med egen erfarenhet reflekterar och ger råd. Medverkar gör även bland andra Olle Eriksson och Jonas Klinteberg, projektledare för…
Den psykiska ohälsan bland barn mellan åldrarna 10 och 17 år ökade enligt Socialstyrelsen med 100 procent 2006–2016. En viktig del i att förbättra situationen för dessa barn är professionellt stöd, något Högskolan Väst vill undersöka närmare i ett forskningsprojekt.
Att skolfrånvaro och psykisk ohälsa hos unga hänger ihop har uppmärksammats under de senaste åren. En ny forskningsöversikt har sammanställt kunskapsläget för vilka faktorer som främjar skolnärvaro.
Teenagers are more affected by their current poverty than by the past trauma, including violence, that they have experienced, according to a study of 240 teen Syrian refugees and 210 Jordanian youth. Data show that more than half of the Syrian refugees who participated in the study suffered from PTSD.
Barn som är placerade i familjehem har sämre chanser att lyckas i skolan än andra barn. Så har det sett ut länge. Man har utgått från att de här barnens öde är förutbestämt på något sätt. Det säger forskaren och psykologen Rikard Tordön. Men med rätt sorts stöd och insatser går det att förbättra förutsättningarna.…
Ett av Järvaveckans seminarier handlade om att hot, våld och trakasserier i skolan blir allt vanligare. Ylva Odenbring, docent vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, var en av talarna.
Hassan Jaghoory har undersökt förekomsten av extrem fysisk bestraffning bland skolbarn i Iran. Närmare fyra procent av eleverna i Iran har fått sin hand bränd och knappt fem procent har fått något ben brutet som straff av läraren.
Tonårsflickor och unga kvinnor som begår brott i begränsad utsträckning har låga skolresultat, och över hälften saknar fullständiga gymnasiebetyg. Det visar Azadé Azads avhandling om begränsad brottslighet bland unga tjejer och deras relation till skola, familj och vänner.
Becoming a trauma-informed school means recognizing students come to school with a variety of experiences, some of which will negatively affect their learning and behavior.