Skolan kan inte ensam förhindra att barn hamnar i gängkriminalitet. Men en sak som skolan verkligen kan bidra med är att få skolarbetet att kännas meningsfullt, säger kriminologen Julia Sandahl.
I sin doktorsavhandling i psykologi vid Karlstads universitet “Initial transfer of Project Support from the US to Sweden”, har Helena Draxler studerat insatsen Project Support närmare. Arbetssättet har använts i USA sedan början av 1980-talet för att stötta mammor och barn som blivit utsatta för våld och levde på skyddat boende.
"Giving People" är en av flera växande organisationer som anonymt hjälper barnfamiljer på nätet. "Det finns en stor risk att denna barnfattigdom går under samhällets radar," säger Sven Trygged, forskare i socialt arbete vid Högskolan i Gävle.
Lyssna på ett nytt avsnitt av Skolverkspodden som handlar om hur traumamedveten omsorg, TMO kan vara till hjälp för alla som möter barn och unga i och utanför skolan. Avsnitt från både förskola och gymnasieskola. Lyssna på ett nytt avsnitt av vår podd. (webb-radio)
Vårdmiljön på Sis-hem, särskilda ungdomshem, är svår för både de unga och personalen. Det visar Kajsa Nolbecks avhandling vid Göteborgs universitet. Istället för den individuella vård som ska ges är det ofta inlåsning och kontroll som gäller.
Johanna Lindgren Chin, medlem i Lärarpanelen, har studerat kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter i sitt examensarbete vid Stockholms universitet (pdf).
För första gången har en studie under flera år följt ungdomar då de gör övergången från samhällsvård till vuxenliv. För många blev placeringen en vändpunkt.
Det är känt inom forskningen att ungdomar utsätts för våld i en rad olika miljöer som i hemmet, i skolan eller online, samtidigt som våldet ofta normaliseras. I projektet "Våld i Vardagen" tar Sara Skott, docent i kriminologi, ett helhetsgrepp över de ungas situation.
Specialpedagogiken kan hjälpa skolan i de nya utmaningar som det innebär att ta emot många nyanlända elever med trauman i bagaget. Men då behövs en utökad syn på specialpedagogers uppdrag i skolan, skriver Gunilla Lindqvist, lärare, specialpedagog och docent i pedagogik.