På den ena skolan egna laptops, på den andra delar 400 elever en sal med stationära datorer. Elever från hem med låg utbildning får sämst undervisning – bäst undervisning finns på skolor med välbärgade föräldrar. Tio års forskning ger en tydlig bild av det som forskarna kallar pedagogisk segregation.
Barn och unga som blir placerade i samhällsvård behöver kontinuitet i sin skolgång, men många gånger fungerar tyvärr inte detta. Samverkan mellan socialtjänst och skola brister och ansvarsfördelningen blir otydlig. Skövde kommun använder SAMS-modellen och ser det som en stor framgång.
The largest study of its kind shows a high prevalence of adverse childhood experiences — or ACEs — across the population, but especially among some vulnerable groups.
Skolsköterskor kan upptäcka och stödja utsatta barn genom regelbundna kontakter. Deras hälsosamtal med eleverna behöver dock fördjupas med frågor om utsatthet för våld och övergrepp. Särskilt viktigt är det för familjehemsplacerade flickor.
Många skolsköterskor undviker att prata om sexuella övergrepp. Lisbet Enghs forskning visar också att bristande tillit till andra samhällsinstanser kan försvåra skolsköterskans arbete att stödja barn som far illa.
Vad är det som driver barn från Marocko att ta sig hela vägen till Sverige? Hur behandlas de längs vägen? Och vad behöver barnen för att få en fast grund och tillvaro?(webb-radio)
Kognitiva funktioner hos institutionsplacerade ungdomar kan förbättras något med fysisk träning. Men det tycks inte vara själva träningen som är orsaken till förbättringen, visar Olov Nordvall i sin studie.
The Resilience Builder Program teaches young students techniques for handling tough emotions, like visualizing a remote control for thoughts so they can switch from negative to happier feelings.
Det finns en förhöjd risk för senare självmordsförsök och självmord hos ungdomar som fått sjukhusvård på grund av självskadebeteende. Därför är det mycket viktigt att fånga upp dessa unga, säger forskare Karin Beckman.