Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utsatta barn"

Visar sida 10 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Utsatta barn":

Låga skolresultat präglar tonårsflickor med begränsad brottslighet

2019-06-05
Tonårsflickor och unga kvinnor som begår brott i begränsad utsträckning har låga skolresultat, och över hälften saknar fullständiga gymnasiebetyg. Det visar Azadé Azads avhandling om begränsad brottslighet bland unga tjejer och deras relation till skola, familj och vänner.
Forskning och utveckling kategorier

Svensk välvilja riskerar skada unga flickor

2019-04-23
Svenska myndigheters strävan att skydda flickor och unga kvinnor från att bli könsstympade riskerar att ha motsatt effekt. Flickornas hälsa och välmående äventyras samtidigt som uppmärksamheten kring påstådda mörkertal riskerar fördröja att traditionen upphör. Det menar Sara Johnsdotter, professor vid Malmö universitet, som idag publicerar en ny studie.

Varierande tolkning av social rättvisa

2019-03-11
Många lärare har svårt att skapa mening om vad social rättvisa inom ramen för musikundervisningen innebär i praktiken. Det visar Anna-Karin Kuuse i sin forskning om hur social rättvisa tolkas i styrdokument, i lärares förståelse och deras undervisningspraktik.
Forskning och utveckling kategorier

Rätt arkitektur kan motverka självmord

2018-12-11
Ungdomars självmord är ofta så spontana att de kan förhindras om personen inte hittar någon farlig plats utomhus. Rätt utformning av den byggda miljön är därför en mycket viktig faktor för att motverka självmord hos unga, visar Chalmersforskaren Charlotta Thodelius, som har kombinerat sociologi och kriminologi med arkitektur i sin doktorsavhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Skolfam 2018 - En sammanställning av resultat- och kvalitetsenkäten för läsåret 2017/2018.

2018-11-27
Skolfam är en förebyggande arbetsmodell för barn som är placerade i familjehem och som går i grundskolan årskurs F – 9. Modellen syftar till att öka förutsättningarna för en god utveckling av skolresultat och därmed skapa bättre livschanser och möjligheter till ett bra liv i samhället. Bra skolresultat minskar riskerna för psykisk ohälsa som vuxen.
1 9 10 11 12