Läraren Tomas Wallgren berättar om hur det gick till när han och hans elever vann Nordic Eseros burksatellit och fick åka till Nordnorge för att skjuta upp den. Inspelat den 5 juni 2020 på Megamind-utställningen, Tekniska museet. (webb-tv)
Rymdambassadör och läraren Jenny Jansson berättar om hur hon väcker elevernas intresse för rymden. Hon använder satelliter och rymdforskning på flera håll i undervisningen. Inspelat den 5 juni 2020 på Megamind-utställningen, Tekniska museet. (webb-tv)
Brown University professor Matthew A. Kraft shares his latest research findings from schools: even small interruptions erode instructional time more than you think. He proposes strong steps schools and teachers can take to minimize these interruptions in Educational Leadership.
Some schools are changing the way they teach reading—based on research that shows background knowledge is more critical to comprehension than general skills like ‘finding the main idea.’
I gymnasiets poesiundervisning lägger lärare mycket krut på att hitta dikter som har personlig relevans för varje elev. Ett brett utbud av dikter är därför centralt i undervisningen, visar Anna Sigvardsson.
Elever i sameskolan har en positiv syn på samiska. Men att undervisa i samiska ställer höga krav på lärarna, då det saknas såväl läromedel som bedömningsunderlag, visar Kristina Belancic i sin avhandling.
Författarna beskriver en designbaserad studie med sex interventioner på gymnasiet där eleverna i ämnet naturvetenskap har fått i uppgift att formulera undersökningsbara frågor. Den forskningsfråga som undersöks är vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor.
Ewa Skantz Åberg och Annika Lantz-Andersson vill med sin studie bidra till ökad kunskap om vilka språkliga processer som sker i en läs- och skrivundervisning i form av kollaborativa berättaraktiviteter med en interaktiv skrivtavla.
Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe har genomfört ett interventionsprogram med femåringar för att stötta barns utveckling av taluppfattning och räknefärdigheter.