Lärarstudenter behöver återkommande och mer aktivt träna på att leda undervisning. Det skriver ett flertal forskare och lärarutbildare på Skolporten Debatt.
Ingrid Forsler har forskat om relationen mellan medier och skolämnet bild, och hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer.
Följ med Malin Gustafsson och klass 2A på Blackebergsskolan på en matematiklektion utomhus. Malin visar flera olika sätt att träna treans multiplikationstabell på. Lekfullt och aktivt för alla elever.
Hur vet man att man har lyckats med sin undervisning? Helena Bergsmark på Eiraskolan funderar återkommande över frågan. Med utgångspunkt i den publicerade artikeln om metoden Exit Ticket från 2018, reflekterar Helena vidare.
I tider av nedskärningar kan ett tvålärarsystem kännas som en utopi på många skolor. Men Lotta Elmbro menar att metoden inte behöver kosta mer. I en ny bok visar hon hur.
Det är stor skillnad mellan tjejers och killars intresse för programmering på högstadiet. Matematiklärarna Ola Olsson och Fredrik Mårtensson pekar i sin utvecklingsartikel på vikten av att fånga upp tjejerna i programmeringsundervisningen.
Elever som jämför sig med sig själv har bättre provresultat än de som strävar efter att vara bättre än sina klasskamrater. Anders Hofverberg visar också att den positiva effekten stärks om läraren skapar en klassrumskultur som stöder personlig utveckling.
Craig Barton var en lyckad lärare. Trodde han. Ända tills han började titta på vad forskningen sa om hjärnan och inlärning. ”Jag var också tvungen att erkänna att mina elever hade kunnat göra mycket bättre ifrån sig.”
Resultaten i översikten visar bland annat att ett i högre grad lärarcentrerat tempo ger goda resultat och att lärare som främjar ett mer elevcentrerat ledarskap och i högre grad individanpassar undervisningsprocesser, i genomsnitt kan förvänta sig en bättre kunskapsutveckling hos sina elever. (pdf)
Ett tydligt fokus på lärandet stärker lärares möjlighet att identifiera och bedöma elevernas kunskaper. Det visar Helena Vennbergs avhandling om matematikundervisning i förskoleklass.