Teachers can help recover students' lost time from the spring by highlighting skills rather than knowledge gaps and by valuing insights over assessments, writes DreamBox Learning's Tim Hudson, a former math educator. Hudson also advises focusing on mental and physical health before diving into the curriculum.
Utifrån ett lärarperspektiv har Spoke Wintersparv undersökt undervisningen i skönlitteratur och vilken roll läsupplevelsen spelar i klassrummet på gymnasiet.
En sak tycks avgörande för hur bra eleverna lär sig, ändå känner många lärare inte till det, menar utbildningsnestorn John Sweller. Nyckeln är att känna till minnets begränsningar – och utnyttja dess möjligheter.
Flera kommuner i landet har nu valt att basera sin matematikundervisning i grundskolan på MDH:s forskning. En undervisning som ökar elevernas matematikkunskaper. Nu senast Karlskoga som i förra veckan introducerade grundskolorna i kommunen för det forskningsbaserade läromedel som ska ge lärarna stöd att bedriva högkvalitativ matematikundervisning.
Ann-Louise Ljungblad är lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon har utvecklat ett inkluderande perspektiv, Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL, som betonar respekten för varje unikt barn och barnets rätt att möta en undervisning som möjliggör deras potential.
Det vanligaste skälet till varför elever engagerar sig i lärande är relaterat till den sociala interaktionen, som ger eleven en känsla av att bli sedd och bekräftad. Det visar Nina Bergdahl som forskat om IT och gymnasieelevers engagemang.
Bästa förutsättningen för ett kritiskt digitalt textarbete skapas i ett utforskande klimat, varvat med detaljerad undervisning och möjlighet att välja texter utifrån eget intresse. Det visar Lisa Molin som forskat om vad som behövs för kritiskt digitalt textarbete på högstadiet.
This report presents key findings from the Classroom Changemakers award programme. It brings together 15 outstanding ideas from teachers across the UK on how to give young people the opportunity to get creative and solve problems in maths and computer science. (pdf)
Läroboken i matematik används inte alltid som det var tänkt. Det konstaterar Malin Norberg i sin avhandling, som visar att elever i årskurs 1 ibland tränar på annat matematikinnehåll än vad som var syftet med övningen.
Hur stor betydelse har kroppsspråket för att du ska uppfattas som en stark ledare? John Steinberg, fil.dr i pedagogik, ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.