Flera ämnen saknas i avsnitten om sexualundervisning i läroböckerna i biologi. Det visar Hannele Junkalas forskning i vilken hon har undersökt sexualundervisningens innehåll i ett antal biologiböcker för högstadiet, samt gjort observationer av biologilektioner i årskurs 8. Hennes avhandling är nu vald till Lärarpanelens favorit.
Skönlitteratur får betydligt större plats än fakta i förskolans undervisning. Men faktaboken har stor potential. Den är ett utmärkt verktyg för att utveckla ordförråd, läsförståelse och källkritiskt tänkande, skriver läsforskaren Barbro Westlund.
Denna artikel syftar till att fördjupa förståelsen för lärares professionalitet och samhällsuppdrag genom att undersöka vilka undervisningsrelaterade problem lärare väljer att adressera och varför. Studien gjordes inom ett av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram.
Professional learning based on collegial conversations is an issue worldwide. However, there is a need for deeper knowledge about what happens in such conversations. Based on practice theories and theories of knowledge building environments, this article explores collegial conversations among teachers and school leaders.
Artificial intelligence literacy has recently emerged on the educational agenda raising expectations on teachers’ and teacher educators’ professional knowledge. This scoping review examines how the scientific literature conceptualises AI literacy in relation to teachers’ different forms of professional knowledge relevant for Teacher Education, TE.
Bilden får en allt större betydelse i vårt samhälle, därför är det också viktigt att undervisa elever om bilder och fotografier, menar forskaren Maria Söderling. När lärare använder fotografi i undervisningen kan det också förändra och utveckla elevers lärande, konstaterar hon.
Ska undervisning i friluftsliv vara fysiskt utmanande eller ett rofyllt naturnära möte? Undervisningen i friluftsliv befinner sig i ett spänningsfält mellan idrottsliga värden och friluftslivets värden, visar Karin Sjödins avhandling.
Gör den nya kursplanen i matematik mer ämnesspecifik och skriv texterna på en hög professionell nivå, manar Ola Helenius, Göteborgs universitet. "Det blir lättare att vara lärare och få till en bra undervisning när det finns tydliga ämnesramar", säger han.
Hur handskas lärare med kontroversiella frågor i klassrummet? Vi bad professor Anna Larsson, aktuell som redaktör för boken ”Att undervisa om kontroversiella frågor”, att reda ut detta.