Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 8 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Att hantera kontroversiella frågor i undervisning i religionskunskap

17 juni
Skolforskningsinstitutet arbetar just nu med en systematisk forskningssammanställning om kontroversiella frågor i undervisningen. En av de preliminära frågorna som sammanställningen ska besvara är vilka didaktiska handlingsalternativ som lärare använder för att hantera och undervisa om kontroversiella frågor relaterade till religion och livsåskådning.
Forskning och utveckling kategorier

Enkla metoder gjorde lärare bättre på att undervisa

14 juni
Alla lärares undervisning blev betydligt bättre efter att de fått besök av och återkoppling från experter på sina insatser under lektionen. Det visar en rapport från Linköpings universitet som sammanställt observationer från 30 grundskolor. Rapporten visar också på betydelsen av att lärare börjar prata med varandra om hur de jobbar i klassrummet.
Forskning och utveckling kategorier

”Elitidrottares tysta rörelsekunnande kan användas i undervisningen”

13 juni
Om man är medveten om hur man rör sig och kan sätta ord på sitt sätt att röra sig kan rörelseförmågan utvecklas. Det gäller för en elitidrottare och för elever i gymnasiet, enligt en studie om löpning där två klasser deltog. Men det handlar inte om att lära sig springa på ett visst sätt, ett…
1789133