Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 78 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Hon vill utmana alla elever

2020-12-11
Hur kan man organisera undervisningen så att alla elever kan lära sig på sina villkor? Linn Hörnfalk, mellanstadielärare i svenska, SO och engelska på Mellanhedsskolan, menar att en differentierad undervisning kan vara ett steg på vägen mot att stimulera alla elever, oavsett kunskapsnivå.

Självständigt lärande ger sämre läranderesultat

2020-12-08
Självständigt och individuellt lärande är inte rätt väg att gå för den finländska skolan. Självstyrt lärande ger nämligen sämre läranderesultat. Inte heller de digitala lärmiljöerna är någon frälsning. Det slår Aino Saarinen fast i sin pinfärska doktorsavhandling. Tidningen Läraren har träffat forskaren som ruskade om det finska skolsamfundet innan avhandlingens ens var klar.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarna: Testa elever för varaktig kunskap

2020-12-04
Testbaserat lärande är en verksam inlärningsmetod som fungerar för i stort sett alla elevgrupper och de vetenskapliga bevisen är starka. "Forskningen på det här området har fullkomligt exploderat och de flesta studier pekar i samma riktning, nämligen att det är en effektiv metod som, om den används på rätt sätt, fungerar för i princip alla",…
Forskning och utveckling kategorier

4 criteria for effective directions

2020-12-03
Teachers should strive to give directions that are observable, clear, concise with start and end times, according to Rachel Fuhrman, a ninth-grade special-education math teacher. In this article, Fuhrman offers examples of specific instructions, such as advising students when to turn pages, what they will do in a task, how many minutes they will work…
1777879126