Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 77 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

KAPET Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift årgång 16, nummer 2, 2020

2020-12-22
Årgång 16, nummer 2, 2020 innehåller: Fördelar och nackdelar med treterminssystem – 5 En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande av Emma Larsson och Catharina Tjernberg Nya rum för lärande? E-lärare som resurs för gymnasieelever 17 i ett utvidgat och digitaliserat klassrum av Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller och Marie Nilsberth. (pdf)

Flerspråkiga barn särbehandlas i förskolans matematikundervisning

2020-12-17
För flerspråkiga barn blir förskolans matematik mer som språkundervisning. Därmed reproducerar förskolan skillnader snarare än att plana ut dem. Det konstaterar Laurence Delacour som undersökt hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i förskolans läroplan.

Avhandling om elevers motivation utsedd till Skolportens favorit

2020-12-15
Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater. Det konstaterar Anders Hofverberg som forskat om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
1767778126