Först när de olika lärmiljöerna fungerar och samverkar kan lärandet bli tillgängligt, skriver Ann S Pihlgren, författare och forskningsledare vid Ignite Research Institute.
Guldäppletvinnaren Emelie Hahn vill att hennes språkundervisning ska kännas viktig och på riktigt. Därför låter hon sina elever kommunicera virtuellt med tyska ungdomar – som bara befinner sig ett klick bort.
Många av de extra anpassningar som görs i skolan är generella och ingenting annat än en förenkling, förtunning och reducering av undervisningens innehåll, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Concentrating is hard. Concentrating during a pandemic is even harder. Daydreaming, taking breaks and cutting distractions are helpful examples of focus strategies that can be helpful for everyone trying to complete a task.
After making a major shift to remote learning at the beginning of the pandemic, some teachers had to adjust to another unfamiliar environment when their school buildings reopened: teaching students online and in-person at the same time. Engaging, monitoring and supporting two sets of students with very different needs is a complex juggling act that…
Det finns ett enormt utbud av digitala lärresurser, som innebär ökade möjligheter att bedriva en varierad undervisning. Men att som ensam pedagog välja ut och värdera lärresurser utifrån flera olika perspektiv är komplext och tar mycket tid. När man gör arbetet tillsammans på skolan kan vinsterna bli stora.
Ett vanligt argument för att använda digitala spel i utbildningssyfte är att de fungerar som “säkra zoner” där det är ofarligt att misslyckas. Men spel som Guitar Hero och Rock Band kan bli en svår balans mellan spel, lek och musicerande där spelares identitet och kunnande som musiker sätts på prov, menar Jens Ideland i…
Skolans sex- och samlevnadsundervisning är inte anpassad efter ungdomars behov. Elever tycker att lärarna är dåligt uppdaterade och fokuserar på det negativa. Det visar Brian Unis som undersökt ungas behov av stöd i relation till sexuell hälsa.
Läs- och skrivundervisningen bedrivs enligt beprövade metoder och på ett likartat sätt i landets olika skolor. IFAU kartlägger i en ny rapport den språk-, läs- och skrivutvecklande undervisningen i svenska och SO-ämnena i grundskolan 2015–2018.
I denna rapport beskrivs metoder inom språk-, läs- och skrivundervisning i den svenska grundskolan med hjälp av en enkät ställd till lärare i svenska och SOämnena åren 2015–2018. Enkätsvaren visar att lärare använder sig av många olika undervisningssätt för att främja elevers läs- och skrivutveckling. (pdf)