Ifous forsknings- och utvecklingsprogram "Flerstämmig undervisning i förskolan" (Fundif) har avslutats. 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet har under tre år deltagit i programmet - i Örebro tolv förskolor med drygt 60 personal.
Nu finns Termer för matematikundervisning publicerade på 26 olika språk. Materialet innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan och kan användas i matematikundervisning och studiehandledning på modersmål.
Genom att göra stop motion-animationer i naturvetenskapen blir naturvetenskapliga fenomen tydligare för eleverna. Det visar Daniel Orraryds avhandling.
Hur man får lusten, modet och kunskapen att kliva fram och leda kollegorna i arbetslaget, det är förskoleutvecklaren och författaren Lena Edlund expert på.
Genom blickar, tal, tystnad, kroppsspråk och atmosfär väver förskollärare samman omsorg med förskolans undervisning. Det visar Christina Jarvis och Helena Bergman i sin utvecklingsartikel.
När vi är närvarande i barnens vardag och kan knyta goda relationer så kommer vi enklare få syn på vad varje barn behöver just där och då och på längre sikt. Det skriver förskoleläraren Alex Stenroos.
Bedömning är fortfarande ett laddat och motsägelsefullt begrepp bland förskollärare. Det visar Maria Lindström Fogelberg som skrivit en utvecklingsartikel om professionell bedömningskompetens i förskolan.
Henning Bengtsson har i sin avhandling undersökt en en undervisningspraktik om hållbar utveckling och vad som kan stödja ett gemensamt arbete mellan lärare och elever på mellanstadiet.