Covid-19 påverkar oss alla mer eller mindre. För att minska smittspridningen är det bra att genomföra undervisning utomhus. De elever som har undervisning på distans riskerar också att sitta still i stor utsträckning och behöver uppmuntras till fysiska aktiviteter utomhus. Vistelser i naturen har enligt forskning positiva effekter på vårt fysiska och psykiska välbefinnande.
Både fritidspersonal och rektorer har en önskan om att arbeta mer med socialt lärande på fritids. Kristina Jonssons forskning visar att bristande förutsättningar ofta innebär att intentionerna kommer i kläm.
Om digital teknik används på rätt sätt kan det leda till väsentligt bättre resultat för eleverna. Det visar Annika Agélii Genlott i sin avhandling i informatik vid Örebro universitet.
Cecilia Rosenbaum, Ulla Runesson Kempe, Anette Svensson belyser hur undervisning som syftar till att utveckla förmågan att dra slutsatser om en skönlitterär huvudpersons karaktärsdrag kan utformas.
Heidi Hellstrands forskning belyser vikten av tidig kartläggning av grundläggande matematiska färdigheter samt skräddarsydda stödåtgärder för att säkerställa att barn med risk för matematiska inlärningssvårigheter får ändamålsenligt stöd.
Denna systematiska översikt sammanställer forskning som kan öka förskollärares förståelse av hur de genom lek kan stödja och stimulera barns sociala förmågor.Översikten ger på så vis förskollärare vägledning för hur de medvetet kan arbeta motmålen i Läroplan för förskolan, det vill säga det som undervisning i förskolan handlar om. I översikten har vi valt att…
Research suggests that online learning has been shown to increase retention of information, and take less time, meaning the changes coronavirus have caused might be here to stay.