När vi är närvarande i barnens vardag och kan knyta goda relationer så kommer vi enklare få syn på vad varje barn behöver just där och då och på längre sikt. Det skriver förskoleläraren Alex Stenroos.
Bedömning är fortfarande ett laddat och motsägelsefullt begrepp bland förskollärare. Det visar Maria Lindström Fogelberg som skrivit en utvecklingsartikel om professionell bedömningskompetens i förskolan.
Henning Bengtsson har i sin avhandling undersökt en en undervisningspraktik om hållbar utveckling och vad som kan stödja ett gemensamt arbete mellan lärare och elever på mellanstadiet.
Nu finns ett nytt undervisningsmaterial med information och idéer om hållbarhetsfrågor för högstadie- och gymnasielärare. Materialet är en del av kampanjen Green Trip för hållbara projekt och livsstilar bland unga i Europa.
Pandemin har visat hur snabbt falsk information sprids på nätet. Med det här materialet kan lärarna hjälpa sina elever att skilja på sant och falskt när de surfar på nätet. Det finns en presentation (som powerpoint och pdf) och en lärarhandledning med exempel.
Allt fler skolor använder modern teknik för att bedöma elevers läsförmåga: kameror som registrerar ögonrörelser under läsningen. I Kristinehamn fick det förbluffande resultat.
Elevernas förståelse om kemiska bindningar ökade när den teoretiska undervisningen varvades med kortare experiment. Det visar kemilärarna Anna Stiby och Daina Lezdins på Nacka gymnasium som skrivit en artikel om hur de utvecklat sin undervisning.
Denna systematiska översikt avser att bidra till utvecklingen av kunskaper om undervisning i naturvetenskap i förskolan hos förskollärare och övrig personal i arbetslaget.(pdf)