Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 61 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Spelbaserad kompetensutveckling ökar intresset att lära

2021-11-04
För att öka intresset och förmågan att ta till sig nya kunskaper används allt oftare inslag från spelvärlden i utbildningar, fortbildningskurser och kompetensutveckling. En ny pilotstudie från Göteborgs universitet, som undersökt uppfattningar om så kallat spelifierat lärande, visar att återkoppling i form av att nå nya nivåer och vinna medaljer uppfattades som innovativt och engagerande.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju om relationskompetens i skolan

2021-11-02
"Förr fanns ett reflektionsparadigm inom lärarprofessionen som riktade fokus på lärares reflektion. Och det är i sig jätteviktigt. Men om betoningen på reflektion blir för stor är det lätt att missa vad som händer i mötet med eleven. Rikta blicken mot kommunikationen, inte minst den ickeverbala. Hur vi talar, rör oss, vår mimik och våra…
Forskning och utveckling kategorier

"Kan satsningar på relationen lärare-elev främja lärandet och därmed öka resultatet i skolan?"

2021-10-29
Kan satsningar på relationen lärare-elev främja lärandet och därmed öka resultatet i skolan? En rimlig tanke för de flesta, samtidigt svår att uppnå. Hur kan relationen lärare-elev förbättras och hur kan vi egentligen veta att resultatet i skolan har ökat på grund av det? skriver Michael Dahlman, psykolog Örebro kommun.
Forskning och utveckling kategorier

Ser många fördelar med gemensam slöjdundervisning

2021-10-29
När slöjdsalarna på Adolfbergsskolan skulle renoveras fick lärarna vara med i planeringsarbetet. De valde då att skapa något helt nytt: en öppen planlösning för gemensam slöjdundervisning. Ökad trygghet genom kollegialt lärande samt flexibla anpassningsmöjligheter är några av fördelarna de lyfter fram med det nya arbetssättet.
1606162132