För att öka intresset och förmågan att ta till sig nya kunskaper används allt oftare inslag från spelvärlden i utbildningar, fortbildningskurser och kompetensutveckling. En ny pilotstudie från Göteborgs universitet, som undersökt uppfattningar om så kallat spelifierat lärande, visar att återkoppling i form av att nå nya nivåer och vinna medaljer uppfattades som innovativt och engagerande.
Some school principals who continue teaching in their schools say spending time in the classroom is beneficial, by helping them improve their skills, connecting with students and developing better relationships with teachers.
Läromedel i juridik domineras av fragmentiserade fakta om juridiska regler. Det visar Mona-Lisa Henriksson som menar att ämnet behöver innehålla både juridisk problemlösning och moraliskt meningsskapande för att bli relevant för elever och samhälle.
Hur funkar en lyckad sexualundervisning i särskolan? Med bildstöd, TAKK och kreativa sätt att lösa eget undervisningsmaterial vill Pelé Ahmed på Valdemarsro gymnasium lyfta friskperspektivet – inte riskperspektivet – i sexualundervisningen.
På Hermodsdalsskolan inspirerar äldre elever de yngre eleverna till att plugga matte. Här får drivna högstadieelever ta över femteklassarnas undervisning – en utmaning som stärker deras självförtroende och skapar positiva matematikförebilder på skolan.
"Förr fanns ett reflektionsparadigm inom lärarprofessionen som riktade fokus på lärares reflektion. Och det är i sig jätteviktigt. Men om betoningen på reflektion blir för stor är det lätt att missa vad som händer i mötet med eleven. Rikta blicken mot kommunikationen, inte minst den ickeverbala. Hur vi talar, rör oss, vår mimik och våra…
Kan satsningar på relationen lärare-elev främja lärandet och därmed öka resultatet i skolan? En rimlig tanke för de flesta, samtidigt svår att uppnå. Hur kan relationen lärare-elev förbättras och hur kan vi egentligen veta att resultatet i skolan har ökat på grund av det? skriver Michael Dahlman, psykolog Örebro kommun.
När slöjdsalarna på Adolfbergsskolan skulle renoveras fick lärarna vara med i planeringsarbetet. De valde då att skapa något helt nytt: en öppen planlösning för gemensam slöjdundervisning. Ökad trygghet genom kollegialt lärande samt flexibla anpassningsmöjligheter är några av fördelarna de lyfter fram med det nya arbetssättet.