Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 5 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Stora skillnader i blivande grundlärares kunskaper om bråk

14 oktober
Skillnaderna mellan lärarstudenters förståelse av bråk efter att de har gått igenom lärarutbildningen är stora, visar Anne Tossavainens avhandling. "Det var också överraskande, och oroande, att studenterna inte kunde upptäcka vissa helt orimliga svar som de gav till sina lösningar", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Emma Leifler och Girma Berhanu: Onödiga missförstånd om differentierad undervisning i debatten

14 oktober
Hur kan lärare hantera elevernas mångfald i sin undervisning? Differentierad undervisning kan bidra till en inkluderande och mer rättvis skola, men det verkar florera en mängd sätt att förstå detta begrepp, skriver Emma Leifler och Girma Berhanu, bägge verksamma vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”

9 oktober
Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm. Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats. Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Boredom in the classroom: sentiment analysis on teaching practices and outcomes

30 september
The present work examines the relation between teachers’ teaching practices (i.e. students’ evaluations of teaching and autonomy support), students’ feelings of boredom, agentic engagement, and motivation. Participants were 225 university students (94 undergraduate students and 131 postgraduate students).
1456133