Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 48 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Avhandling visar hur lärare kan använda elevers bakgrundsspråk som resurs när de lär ett nytt språk

2022-03-29
I avhandlingen har Carles Fuster Sansalvador undersökt hur en grupp gymnasieelever i spanska använder eller ”transfererar” aspekter från sina olika språk avsiktligt, som en strategi för att lösa kunskapsluckor, eller oavsiktligt, av misstag, när de skriver texter på spanska.
Forskning och utveckling kategorier

Går det att individualisera undervisningen i matematik med hjälp av blickspårning?

2022-03-29
En av de största utmaningarna inom skolan är att individualisera undervisningen för att möta alla elever på den nivå där de befinner sig. Osama Abbas är lärare på Elinebergsskolan i Helsingborg och initiativtagare till ett projekt där han vill undersöka om blickspårningsteknik kan hjälpa till med att bättre förstå elevers informationshämtning. Testet genomförs i ämnet…
Forskning och utveckling kategorier

Forskaren om elevernas hemliga liv – på engelska

2022-03-28
Dataspel, sociala plattformar och fanfiction har radikalt förbättrat engelskkunskaperna hos svenska tonåringar. Men fångar skolan upp all denna kunskap som de får på fritiden? "Vi lärare skulle kunna göra mer för att bygga en bro till all den engelska de lär sig utanför klassrummet", säger engelskläraren och forskaren Paul Morris.
Forskning och utveckling kategorier

Lektionsdesign för en undervisning som inkluderar alla elever

2022-03-24
"Vi vill se en undervisning som bygger på att alla elever är inkluderade", säger Susanne Lundberg, rektor på Nanny Palmkvistskolan i Helsingborg. Ett viktigt steg för att nå dit är att låta alla lärare på skolan utbildas i differentierad undervisning genom lektionsdesign. Det har förändrat deras arbetssätt och förbättrat alla elevers förutsättningar i sin kunskapsutveckling.
1474849132