The development of intercultural competence is a crucial part of foreign language (FL) education, yet it remains under-explored in teaching materials and teacher education. Transnational perspectives on FL teaching, and specifically literary texts on migration and exile, may help expand teaching beyond the traditional monocultural focus and stimulate the development of intercultural competence.
Pedagogisk forskning tillsammans med personligt förankrad kunskap lyfter Pål Christensson fram som en förutsättning för att lärare skall kunna vara en profession med förmåga att hantera skolans komplexa vardag.
”Min forskning ska kunna användas rakt in i undervisningen. Jag vill bidra med kunskap. Har vi duktiga lärare på fältet så kan de göra skillnad – för alla elever. Idag har 26 procent av grundskoleeleverna ett annat modersmål än svenska.” Det säger Anna Lindholm, lektor i svenska som andraspråk vid Karlstads universitet.
Olika handlingar formar undervisningen i förskolan i olika riktning, vilket också påverkar vilka möjligheter till lärande som skapas för barnen. Det visar Elin Eriksson i sin avhandling om undervisning som tar stöd av förproducerat material.
Christina Svensson har forskat om hur undervisningsutvecklande professionsutbildning kan utveckla blivande och verksamma lärares syn på och förståelse för yngre elevers/barns lärande i matematik.
I sin avhandling belyser Manuela Lups hur och i vad mån lärare i förskoleklass och i årskurs 1–6 omsätter diskurser om flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i undervisning i matematik.
Karin Herlitz, lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium, lägger tid på att introducera en bok och skapa intresse för den innan klassen ens vet vad den ska läsa.