Det tar tid för lärare att förstå hur de kan använda elevers flerspråkighet och kulturella mångfald som resurs i lärande. Den slutsatsen drar Manuela Lupsa i sin avhandling om hur lärare omsätter nya kunskaper i sin undervisning.
Pedagogisk kompetens innebär att kunna omsätta kunskap om barns språkliga utveckling i praktisk handling genom att bekräfta och utmana barns språkande. Denna kompetens går att utveckla. Ytterst handlar det om att vilja förändras, skriver Polly Björk-Willén, fil.dr och biträdande professor i pedagogiskt arbete.
I sin avhandling belyser Kamilla Klefbeck strategier som kan underlätta lärares möjlighet att utveckla lärande och delaktighet i möte med eleverna i grundsärskolan.
Denna rapport visar hur kunskap och väl beprövad erfarenhet om digitalisering i undervisning kan byggas utifrån den vetenskapligt testade och framgångsrika pedagogiska STL-modellen (Skriva sig till lärande). (pdf)
Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).
Inga rätt och fel. Inga matematikböcker och inga prov. Ingen fingerräkning. Istället ska eleverna lära sig att ”se” talen. Ulla Öbergs undervisningsmetoder har nu, 13 år efter pensionen, gett henne Mensapriset för att ha ”skapat en nyckel som passar elever på alla nivåer”.
Termer för matematikundervisning finns nu även på ukrainska. Materialet innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan och kan användas i matematikundervisning och studiehandledning på modersmål.
Teachers can help students take more agency for their learning without the classroom descending into chaos, writes National Board Certified Teacher Paul Emerich France. In this article, France shares strategies to accomplish this, including creating a sense of mastery and allowing students to evaluate their own work.