Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 34 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Equity in education for autistic students: professional learning to accommodate inclusive education

2022-11-28
Hur bidrar professionellas deltagande i kompetensutveckling till förändringar i utbildningen för autistiska elever i förskolan och grundskolan? Det är en av frågorna som Linda Petersson-Bloom undersöker i sin avhandling.

Antropocen och utbildning – direkta naturmöten och demokratiska processer

2022-11-28
I den här artikeln lutar vi oss främst mot den franska filosofen Bruno Latours resonemang om de konsekvenser antropocen har för människans behov av relationsskapande och tillhörighet. Eller formulerat som en utmaning att konfronteras med i undervisningen: Hur kan undervisningen skapa relationer med ”det mer än mänskliga” där människan utgör en integrerad del i biosfärens levande och materiella processer?

Didaktiken efter idealismen

2022-11-28
Artikelns syfte är att skapa medvetenhet om den tyska idealismens påverkan på didaktiskt tänkande, både när det gäller undervisningsinnehåll och specifikt när undervisningsinnehåll förstås i relation till antropocen. Artikeln är strukturerad så att den belyser de två aspekter som ingår i artikelns titel: kopplingen mellan didaktik och idealism, samt undervisningsobjektets status och antropocen.
Forskning och utveckling kategorier

Accelerated learning — Schools’ answer for ‘learning loss’ — Hits some speed bumps

2022-11-17
Districts went into the 2021-2022 school year with plans to help students catch up in the subjects where they had lost ground during the pandemic. Their plans for “accelerated learning” were twofold: Students would continue to advance through the curriculum while getting personalized support for areas where they struggled. But problems stalled those efforts at…
1333435132