AIM methods are inspired by research on dynamic usage theory, which considers languages to be a collection of words shaped first and foremost by socialisation. Language learning happens through repeated exposure via creative activities and real-life tasks, rather than grammar rules and vocabulary lists.
Det är lärarna som bestämmer vad som ska hända i klassrummet under sex- och samlevnadsundervisning. Detta trots att skolsköterskorna ska bidra till elevernas utbildning. Det visar ny forskning från Malmö universitet.
Vi har byggt ett övergripande system och etablerat vissa vanor för utveckling av skolan som bidrar till att vi missar det väsentliga kring att undervisa och att lära, skriver Anette Jahnke.
Math anxiety is prevalent in American classrooms. In their book "Dear Math," Sarah Strong and Gigi Butterfield share how writing letters to math can start conversations that help teachers and students unpack their feelings about the subject.
Mindre stress och bättre översikt för eleverna. Det blev resultatet när lärare använder ett gemensamt planeringsdokument. Biträdande rektor Ylva Broman har skrivit en artikel om ett förändringsarbete kring lektionsplanering vid YBC gymnasieskola i Nacka.
In the Netherlands, some educators are implementing a usage-based approach to language learning, called the Accelerative Integrated Method, to encourage an interest in French among students and increase the number of speakers, which is declining overall, according to university professors Gregory Miras and Audrey Rousse-Malpat.
Mikael Skagenholt har i sin avhandling från Linköpings universitet bland annat undersökt hur hjärnan bearbetar olika numeriska representationer och vilka effekterna är av biologisk och kognitiv mognad på den numeriska bearbetningsförmågan. (s.14)
I ett nytt projekt finansierat av Vetenskapsrådet kommer Peter Bergström och hans forskarkollegor studera hur rektorer, arbetslagsledare och lärare operationaliserar idéer med elevcentrerad undervisning i innovativa lärmiljöer, sk. ILE - Innovative Learning Environments, och hur begreppet elevcentrerad undervisning utvecklas och formas över tid.
Sara Snoder vill med sin avhandling bidra med ökad kunskap om möjlig användning av fler språk än svenska i ordinarie undervisning med flerspråkiga lärare och elever i låg- och mellanstadiet.