Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 3 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskningsutblick: Olika undervisningsmiljöer: Fyra fallstudier från anpassade skolan

29 oktober
Elevgrupper med intellektuell funktionsnedsättning (IF) präglas av stora variationer, men utbildningen beskrivs ofta som enhetlig. Detta kan leda till en förenklad bild av elevernas utbildningsbehov. I en studie utförd i fyra olika klasser i den anpassade skolan undersöktes hur olika undervisningsmiljöer konstrueras och vilka faktorer som påverkar dessa miljöer. 
Forskning och utveckling kategorier

Pre-service teachers’ agency to enact multilingual pedagogies: A longitudinal case study

29 oktober
Students with migrant backgrounds continue to underperform across European education systems, highlighting the need for teachers to be prepared for multicultural and multilingual schools. However, even teachers who are open to multilingual pedagogies report being restricted by monolingual language policies, language beliefs and assessment schemes. Hence, it is necessary to investigate the conditions for pre-service…

Språkkunskaper och kunskapsspråk - Ämneslitteracitet i ämnesprov, undervisning och elevtexter inom svenska som andraspråk och fysik

28 oktober
Vilka litteracitetsförväntningar uttrycks i de nationella proven för årskurs 9 i ämnena svenska som andraspråk och fysik? Det är en av frågorna som Camilla Håkansson utforskar i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsprojekt hjälpte förskolan ta vara på språklig mångfald

25 oktober
Genom att delta i ett praktiknära forskningsprojekt har förskolan Eriksbo Västergärde 12 tagit vara på den mångfald av språk som finns bland barn och pedagoger. "Språk och flerspråkighet är angelägna frågor. Att vara med i projektet har breddat och utvecklat undervisningen för barnen", säger Ann-Marie Eckermark, förskolans rektor.
Forskning och utveckling kategorier

Politikere taler straf og eksklusion: Hvorfor interesserer vi os så lidt for, hvorfor de urolige elever forstyrrer?

24 oktober
Kaos i klassen bliver ikke løst ved at sende elever væk fra fællesskabet. Det er konklusionen i en ny ph.d.-afhandling fra Sigga Waleng. Hun mener, at uroen delvist skyldes, at skolen er underlagt politiske krav, der gør det svært for lærerne at lave den mest hensigtsmæssige undervisning.