Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 23 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Youth as pattern makers for racial justice: How speculative design pedagogy in science can promote restorative futures through radical care practices

2023-05-23
Our analyses show how youth use their felt, cultural, and community knowledges, as well as their developing scientific knowledge of physics, to confront and analyze manifestations of racial bias in technologies. The findings highlight the significance of teachers’ pedagogical support and providing opportunities for meaningful transdisciplinary science investigations and speculative designing for more just and thriving futures.
Forskning och utveckling kategorier

ULF projekt – hur lär man elever att resonera historiskt?

2023-05-05
Att göra historia snarare än att veta historia, undersökande historia framför redogörande historia och resonemang framför uppräkning av kronologiska händelser. Ett forskningsprojektet som just nu pågår på tre gymnasieskolor i Örebro, vill skapa en undervisning som på ett bättre sätt möter styrdokumentens krav och gör att eleverna når sin fulla potential i ämnet.
1222324132