Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 20 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Tellusgatans förskola tar tillvara barnens alla språk

2023-03-17
På Tellusgatans förskola har pedagogerna fått nya perspektiv på sin språkutvecklande undervisning. Idag får barnen använda alla sina språk som resurs i lärandet, vilket gjort dem mer aktiva och delaktiga i undervisningen. "Jag bemöter barnens olika språk på ett mer professionellt sätt nu. Barnet ska få prata sitt starkaste språk när det inte fungerar att…
Forskning och utveckling kategorier

Ett öppet klassrumsklimat är viktigt för elevers demokratilärande

2023-03-16
Ett öppet klassrumsklimat där elever bjuds in att fråga, diskutera och komma med synpunkter på ämnesinnehållet är det i särklass viktigaste för att skapa förutsättningar för demokratilärande – oavsett skolämne. Det säger forskare som var med och tog fram Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarutbildningen som demokratiskt rum – medvetet engagemang och erbjudanden om ömsesidighet

2023-03-10
There is a lack of empirical research conducted in classrooms, which urges us to investigate the interpretation of how the doing of democracy in education is carried out. In this case study we explore how democratic values are or are not, manifested by teacher students and teachers in teacher education.
Forskning och utveckling kategorier

"Lärarnas utvecklingsarbete är motorn i forskningen"

2023-03-08
Forskning hjälper oss dra nytta av kunskaperna som lärare utvecklar i sin undervisning, så vi kan förstå hur arbetssätt och metoder fungerar i olika kontexter. "Lärarnas jobb med att utveckla undervisningen är motorn i forskningen", säger Camilla Björklund, professor i pedagogik och vetenskaplig ledare för Göteborgs Stads utbildningsområde
1192021126