Leading thinker on technology and education, Anant Agarwal, explains why he believes all educators must learn to integrate AI into their classrooms. (webbradio)
Vad innebär AI för lärare? Tekniken är användbar för en hel del rutinmässigt arbete, menar AI-forskaren Olof Mogren. Men han tror inte att AI kan ersätta lärare. ”Vi kommer alltid att behöva mänsklig kontakt. I synnerhet när det gäller lärare och elever.”
Recent research highlights that playing board games can significantly improve number recognition, counting, basic operations and number comprehension in students as young as 3, writes Nell McAnelly, a veteran math teacher. In this article, McAnelly writes about the use of games in the math classroom and argues that board games provide a way for students…
Även unga elever kan få djup förståelse för naturvetenskapliga begrepp. Med hjälp av animerade filmer och mycket lärarstöd kunde elever i årskurs 3 och 4 beskriva vad som händer på partikelnivå när luft expanderar.
This study investigated associations between need-supportive teaching and student and teacher emotions using mixed methods. Quantitative data were gathered from the self-reports of 326 lower-secondary school students from 22 classes in Finland.
Vad är det då för ekonomikunskaper som skolan behöver undervisa för att rusta våra ungdomar inför vuxenlivet? Och hur ska vi rusta våra blivande lärare för att kunna undervisa detta? En ny avhandling söker svar på dessa frågor genom fyra delstudier.
Normbrytande lärarstudenter behöver utbilda och informera såväl medstudenter som lärarutbildare om frågor kopplade till den egna identiteten, eller till rättvisefrågor. Det konstaterar Emilia Åkesson som forskat om lärarutbildningen.
Genom att se socialt lärande som en del av fritidshemmets undervisande kultur kan det kompletterande uppdraget synliggöras och bli en integrerad del i undervisningen, visar tidigare forskning.
I den här texten beskrivs hur en förskollärare tar vara på en situation där hon upptäckt att hon tidigare har ”gjort fel” och sedan mycket medvetet koordinerar gester, tal, mimik, intonation och liknande för att undervisa om ett naturvetenskapligt fenomen – tromber.
Att lära sig prata på ett främmande språk är viktigt, men inte alltid så lätt. En avhandling har undersökt om en AI-karaktär som samtalspartner kan hjälpa högstadieelever på traven.