Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 18 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Hur kan vi utveckla forskning i samverkan mellan forskare och yrkesverksamma?

2023-11-08
Sedan 2019 har skolförvaltningarna i Malmö stad tillsammans med Malmö universitet arbetat för att bygga upp en forskningsmiljö i samverkan mellan kommunen och lärosätet. Nyligen träffades forskare som arbetat med projekt inom forskningsmiljön tillsammans med andra intresserade för att utbyta erfarenheter kring praktiknära forskning och diskutera hur forskningssamverkan kan utvecklas.

Lesson study bra verktyg vid undervisning av elever med autism och IF

2023-10-31
Det är en stor utmaning för lärare att undervisa barn och ungdomar som har intellektuell funktionsnedsättning, IF, i kombination med autism. Det ställer särskilt stora krav på nyutexaminerade lärare. Läraren Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden lesson study kan bidra till en bättre undervisning för dessa elever. (s.14)
Forskning och utveckling kategorier

Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan

2023-10-26
Att många elever har problem med inlärning av kemi i skolan är väldokumenterat inom forskningen. Men vad beror det på? Det kartlägger Ylva Hamnell-Pamment i sin avhandling Sensemaking in chemistry at upper secondary school, vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.
1171819132