I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.
Ifølge et nyt danske studie har børn lettere ved at lære at stave, når de bruge kroppen til at ’forme’ bogstavslyde, end når de modtager traditionel klasseundervisning.
Eleverna har blivit säkrare på engelska, inte bara på att skriva utan också på uttal och förståelse, vilket syns på de nationella proven. ”Cirkelmodellen gör eleverna kreativa utan att de tänker på det. Och jag får syn på fler elevers tankar och funderingar”, säger läraren Rebecka Ungh Wolf.
Lärande genom lek och kreativt skapande eller fokus på undervisning för att förbereda skolstarten? En avhandling har undersökt vad förskolebarn och pedagoger ägnar sig åt i tre olika länder.
Att undervisa om nervsystemet är svårt och ofta något som brister. Främst på grund av dess komplexitet, men också på grund av läromedlens utformning och en traditionsbunden undervisning, enligt två forskare.
Tre experter i kognitionsvetenskap dömer ut stora delar av den nuvarande undervisningen. "Den bygger på myter om hjärnan och är pseudovetenskaplig, ibland även vetenskapsfientlig", säger Agneta Gulz, professor vid Lunds och Linköpings universitet.
Roblox can be used in teaching to engage students in the lesson and to help them build specific skills, while also enjoying the experience. The multiplayer aspects of Roblox allows for learning activities centered on collaboration and communication.
Glada barn lär sig bäst – det är mottot för Kaisa Vuorinen, doktor i positiv pedagogik på Helsingfors Universitet och grundare av metoden ”See the good”. Nu är hon på föreläsningsturné i Sverige för att övertyga skolledare och lärare om metodens välsignelser.
Testbaserat lärande är en metod för inlärning som visat sig fungera. Men att implementera den i skolorna är svårt. "Det finns flera faktorer till det", säger Umeåforskaren Frida Bertilsson.
Munka-Ljungby skolområde i Ängelholms kommun med två grundskolor har förbättrat elevers läsförmåga genom att ändra undervisningsmetoder. 2019 började skolområdet en förändringsprocess av undervisningen.