Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 17 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Aktiva studenter gav bättre studieresultat – nu vinner Walkshop-modellen pedagogiskt pris

2023-11-30
Studenter som vandrar runt i klassrummet och skriver på väggarna – för att lära sig programmera. Lärare på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet har utvecklat en innovativ metod för att undervisa. En modell som också belönats med Svenska informationssystemakademins pedagogiska pris.
Forskning och utveckling kategorier

Så hjälper erkänd lärare i Japan elever att fokusera på viktigt matematiskt innehåll

2023-11-30
Det japanska sättet att undervisa matematik har fått stor uppmärksamhet. En studie som har följt en japansk lärare visar att läraren stimulerar eleverna till matematiskt tänkande genom att hjälpa dem att fokusera på lektionsmålet och använda sig av deras idéer i undervisningen.

Hon är forskaren som vill vända blad på NO-lektionerna

2023-11-28
 I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.
Forskning och utveckling kategorier

Cirkelmodellen stöttar i alla ämnen

2023-11-24
Eleverna har blivit säkrare på engelska, inte bara på att skriva utan också på uttal och förståelse, vilket syns på de nationella proven. ”Cirkelmodellen gör eleverna kreativa utan att de tänker på det. Och jag får syn på fler elevers tankar och funderingar”, säger läraren Rebecka Ungh Wolf.
1161718132