Gör den nya kursplanen i matematik mer ämnesspecifik och skriv texterna på en hög professionell nivå, manar Ola Helenius, Göteborgs universitet. "Det blir lättare att vara lärare och få till en bra undervisning när det finns tydliga ämnesramar", säger han.
Hur handskas lärare med kontroversiella frågor i klassrummet? Vi bad professor Anna Larsson, aktuell som redaktör för boken ”Att undervisa om kontroversiella frågor”, att reda ut detta.
En stor utmaning för förskollärare är att de ska planera sin undervisning för att utmana och stödja varje barns lärande , samtidigt som många förskollärare känner en osäkerhet inför bedömning som utgångspunkt för undervisningen.
This position paper argues that creative writing can be a fruitful tool for cultural responsiveness in secondary education and calls for creative writing to be viewed as a more natural part of language teachers’ culturally responsive pedagogical repertoire. (pdf)
This study contributes to the sparse research by asking: What characterizes the openings of 58 reading lessons in Norwegian language arts 8th grade classrooms? A key finding is that in most openings, the teachers make academic cognitive moves which help create an academic frame around students’ learning.
In this study, a group of Australian high-school teachers completed an extensive teacher beliefs questionnaire, undertook the Visible Classroom program to record and document their use of high-leverage teaching practices and had their students complete a survey based on perceptions of effective teaching.
This paper critically examines the tensions arising between Reception teachers' professional beliefs and knowledge, and the school readiness agenda in England.
I skolan är det ett eget ämne – men teknik ingår också i fritidshemmets undervisning. Vad blir skillnaden? I skolan är fokus på elevernas uppnådda kunskaper, i fritidshemmet står själva arbetsprocessen i centrum, menar forskaren Magnus Jansson.
Genom att integrera både digitala och analoga verktyg kan förskollärare erbjuda barn på förskolan innovativa och nyskapande aktiviteter inom STEM-undervisningen. Det visar Anna Otterborns forskning.