Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 133 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

What makes a collaborative classroom work?

2018-01-18
Rich, focused discussions don't just spring from seating arrangements. To close the skill gap that limits academic conversations in the classroom, teachers must explicitly teach the communication skills that create productive discussion and prepare students for collaborative work. Here are three things to keep in mind as you build a culture of collaborative conversation.
Forskning och utveckling kategorier

IQ i Norden: Uppgång och fall

2018-01-08
Våra samhällen blir allt bättre, så mycket bättre att till och med intelligensen ökar bland medborgarna. Så har den utvecklingsoptimistiska bilden sett ut – och den bekräftades också länge av IQ-mätningar i flera länder. Men nu faller intelligensen i de nordiska länderna. Det är en stark varningssignal för det svenska samhället, skriver Martin Ingvar, hjärnforskare…
Forskning och utveckling kategorier

Den viktiga klassrumsdialogen

2017-12-15
När elever gör grupparbeten diskuterar de främst hur arbetet i gruppen ska genomföras i stället för att diskutera uppgiften. Läraren kan emellertid stödja elevernas diskussioner genom att ställa elaborerande frågor, skriver Karin Forslund Frykedal, Linköpings universitet och Högskolan Väst.
1132133