Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 130 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

2018-06-18
Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever är levande, kännande individer, med egna tankar och behov. Skolan behöver därför guida unga människor till att bli empatiska, solidariska medborgare, samtidigt som vi fokuserar på kunskaper, skriver Eva-Lotta Hultén i en artikel som tidigare publicerats på DN.se.
Forskning och utveckling kategorier

Rektors lektionsbesök tillfälle till pedagogisk reflektion

2018-04-13
På Ferlinskolan i Filipstad får alla lärare besök av rektor i klassrummet åtföljt av ett uppföljande samtal som ger tillfälle till att gemensamt reflektera kring undervisningen. "Jag prioriterar lektionsbesöken och förbereder varje läsår med att reservera tid två gånger i veckan i kalendern, sedan fyller jag på med annat", säger Gun Palmqvist, skolans rektor.
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning i förskolan - en kunskapsöversikt

2018-04-03
I översikten ingår kapitel skrivna av fjorton forskare från fyra svenska universitet. Den kan läsas som en helhet, men kapitlen kan även läsas fristående. Översikten riktar sig till barnskötare, förskollärare, förskolechefer och huvudmän, och andra som är intresserade av undervisning i förskolan. (pdf)