Genom att undervisa tillsammans med två gymnasielever kan en erfaren lärare förbättra undervisningen och samtidigt lära sig mycket nytt. Det visar ny forskning från Högskolan i Halmstad, där Felix Schultze har tittat närmare på lärarens perspektiv på kemiundervisning och så kallad coteaching.
Genom att undervisa tillsammans med två gymnasielever kan en erfaren lärare förbättra undervisningen och samtidigt lära sig mycket nytt. Det visar ny forskning från Högskolan i Halmstad, där Felix Schultze har tittat närmare på lärarens perspektiv på kemiundervisning och så kallad coteaching.
English teacher Sarah Brown Wessling has found that jumping right into a complex lesson on the first day -- instead of going through a list of rules -- sets the tone for what it means to learn in community.
En dominerande "antipluggkultur" har ofta negativa konsekvenser för pojkar, med ett samhälleligt utanförskap efter skolan för de som har det allra värst. För varje betygspoäng som en pojke kan öka sitt betyg med höjs chansen till ett bättre liv. All hjälp en lärare kan få för att hjälpa pojkar är en positiv utveckling. Att motverka…
Den pedagogiska professionens omfamnande av postmoderna idéer är ett exempel på hur trender inom en vetenskaplig disciplin – pedagogiken – uppenbart strider mot fynd från närliggande discipliner – såsom kognitionsforskning och psykologi. I denna valrörelse, som i tidigare, lovar samtliga partier att vända kräftgången i den svenska skolan. Det förutsätter att skolpolitiken utgår från vetenskapliga…
Teachers often think successful project-based learning requires completely removing themselves from the equation. This mindset can lead to frustration and a lack of rigorous learning. Education consultant Jenny Pieratt debunks five myths about PBL that schools must face head on to honor teachers' challenges and help them adapt student-driven learning in realistic ways.
Why do students still sometimes look bored, even when teachers love what they're teaching? Helping students to reflect meaningfully on why they're learning can change that. Two educators use critical thinking and goal development related to real-world situations to develop performance tasks for students, moving them away from conventional projects to immersive experiences.
Nu finns ytterligare en vetenskaplig artikel skriven inom ramen för Ifous FoU-program Undervisning i förskolan. Artikeln är skriven av universitetslektor Linda Palla och professor Ann-Christine Vallberg-Roth, Malmö universitet, och publicerad i den vetenskapliga tidskriften Problems of Education in the 21st Century.
Joy Kirr implemented Geniur Hour in her classroom and it shifted almost everything about how she approaches the classroom. She shares what she has learned along the way.
Samarbeten mellan lärosäten och huvudmän som bygger på långsiktiga och hållbara lösningar vidareutvecklar såväl lärarutbildning som forskning. När professioner samverkar i forskningsprocesser gagnar det elevernas utbildning. (webb-tv)