Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 129 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Rätt kemi när lärare och elever undervisar tillsammans – ny forskning om coteaching

2018-09-14
Genom att undervisa tillsammans med två gymnasielever kan en erfaren lärare förbättra undervisningen och samtidigt lära sig mycket nytt. Det visar ny forskning från Högskolan i Halmstad, där Felix Schultze har tittat närmare på lärarens perspektiv på kemiundervisning och så kallad coteaching.
Forskning och utveckling kategorier

"Både flickor och pojkar vinner på en pluggkultur"

2018-08-20
En dominerande "antipluggkultur" har ofta negativa konsekvenser för pojkar, med ett samhälleligt utanförskap efter skolan för de som har det allra värst. För varje betygspoäng som en pojke kan öka sitt betyg med höjs chansen till ett bättre liv. All hjälp en lärare kan få för att hjälpa pojkar är en positiv utveckling. Att motverka…
Forskning och utveckling kategorier

Tre insikter om hjärnan för skolpolitiken

2018-08-20
Den pedagogiska professionens omfamnande av postmoderna idéer är ett exempel på hur trender inom en vetenskaplig disciplin – pedagogiken – uppenbart strider mot fynd från närliggande discipliner – såsom kognitionsforskning och psykologi. I denna valrörelse, som i tidigare, lovar samtliga partier att vända kräftgången i den svenska skolan. Det förutsätter att skolpolitiken utgår från vetenskapliga…
Forskning och utveckling kategorier

The 5 myths of project-based learning

2018-08-16
Teachers often think successful project-based learning requires completely removing themselves from the equation. This mindset can lead to frustration and a lack of rigorous learning. Education consultant Jenny Pieratt debunks five myths about PBL that schools must face head on to honor teachers' challenges and help them adapt student-driven learning in realistic ways.
Forskning och utveckling kategorier

Performance tasks make learning last

2018-08-16
Why do students still sometimes look bored, even when teachers love what they're teaching? Helping students to reflect meaningfully on why they're learning can change that. Two educators use critical thinking and goal development related to real-world situations to develop performance tasks for students, moving them away from conventional projects to immersive experiences.
Forskning och utveckling kategorier

Vetenskaplig artikel inom FoU-programmet Undervisning i förskolan

2018-08-14
Nu finns ytterligare en vetenskaplig artikel skriven inom ramen för Ifous FoU-program Undervisning i förskolan. Artikeln är skriven av universitetslektor Linda Palla och professor Ann-Christine Vallberg-Roth, Malmö universitet, och publicerad i den vetenskapliga tidskriften Problems of Education in the 21st Century.
1128129130132