Educators at three schools in Australia have been studying whether high-tech makerspaces can improve outcomes for young students from kindergarten through second grade. The study included a 3D-printing project that taught students to take risks, and the results show that makerspaces foster creativity and problem-solving skills among students.
Debatten om huruvida ett fokus på kunskapssyn är produktivt för skolan fortsätter. Malin Tväråna varnar för att denna lägger ut dimridåer för det som spelar roll – det som händer i klassrummet. Hon efterlyser därför praktikgrundade studier om hur undervisning egentligen fungerar.
Marie Nilsson blev Årets lärare i kategorin Elevhälsa 2017. Genom att slopa hemuppgifter, ha allt material i klassrummet och möblera genomtänkt skapar hon större arbetsro och minskar stressen för eleverna.
Att synliggöra sin läsning kan vara ett sätt att skapa läsintresse och läsmotivation. Jenny Edvardsson arbetar med Google Maps och skapar bokkartor där hon för in sin läsning.
Att arbeta mer laborativt och visuellt med matematik skulle gynna alla elever. Det menar Margareta Dalsjö, matematik- och speciallärare. Och hon låter gärna elever redan i ettan få grunna på klurigheter som Fibonaccis talföljd.
Som stöd till huvudmän, rektorer och lärare finns styrdokument och riktlinjer för hur undervisningen av nyanlända ska gå till. Frågan är om dokumenten ger det stöd som behövs? Maria Lim Falk och Gustav Westberg har undersökt det.
Ensamarbetets dagar är till ända, för elevers och lärares skull. Fast vi är inte riktigt där än. I väntan på detta finns det anledning att uppmärksamma om och hur pedagogiskt förhållningssätt skiljer sig åt i ett kollegium, skriver Marcus Samuelsson, leg slöjdlärare och biträdande professor i pedagogik på Högskolan Väst.