Offering students equal access to technology in the classroom is key to addressing achievement gaps, writes Kevin Ghost, director of technology and network administrator for the Connellsville Area School District in Pennsylvania. In this commentary, he shares steps his district took to promote tech equity, including looking for financing and working with teachers.
Hur vet man att man har lyckats med sin undervisning? Exit tickets är en metod för formativ bedömning som används för att stämma av en grupps lärande. För att få veta hur den används i praktiken och hur den påverkar elevresultatet besökte vi läraren Helena Bergsmark på Eiraskolan på Kungsholmen i Stockholm.
Vilken betydelse har teknik och det fysiska rummet för inlärning och undervisning? Påfallande lite forskning finns i ämnet. Med forskningsprojektet Rum för lärande ska Umeå universitet och Akademiska Hus få svar på frågorna.
Susanna Nordmark har utforskat samspelet mellan design, informations- och kommunikationsteknik och lärande, genom att introducera ett komplett system bestående av arbetsmetod och stödtekniker för mobilt digitalt berättande avsett för lärande och undervisning.
Olika typer av feedback har stor betydelse för hur vi ser på våra utvecklingsmöjligheter. Recensenten Margot Zakariasson funderar över sina egna metoder efter att ha läst boken Utmanande tankesätt.
Feedback som ges av läraren medan eleven fortfarande är inne i sin skrivprocess har bäst effekt. Det visar en ny forskningsöversikt från Skolforskningsinstitutet.
Det senaste läsåret har Östervångsskolan i Lund inlett ett systematiskt tillgänglighetsarbete i klasskonferenser och elevtid. Ett verktyg i arbetet har varit Specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell där personalen tillsammans diskuterar vad som behöver utvecklas i den sociala, fysiska och pedagogiska lärmiljön för att eleverna kan få goda förutsättningar för lärande.
De nya undervisningsmetoderna försämrar elevernas inlärning. Det konstateras i ny forskning vid Helsingfors universitet. Bland annat digitaliseringen syns redan i Pisa-resultaten, säger forskaren bakom studien.
Gun Oker-Blom på Utbildningsstyrelsen tycker inte att man ska koppla samman den nya läroplanen med de inlärningsmetoder som skolorna använder. Samtidigt är hon väl medveten om de problem som digitaliseringen medför – men den är också en nödvändig del i skolan.
Skolan är något Finland länge stoltserat med, men i och med den nya läroplanen och digitaliseringens intåg i klassrummen är det många som nu oroar sig för att utvecklingen går i fel riktning. Det här delar ändå åsikterna vilket ofta leder till en svartvit debatt, vilket också syntes i den skoldiskussion som blossade upp förra…