”Dagens mini-lektioner” med tillhörande utmanande diskussion är ett återkommande inslag i Kerstin Dahlins undervisning. Dagens mini är en variant av "grej of the day".
Ämnesundervisning på engelska gör inte att eleverna får sämre kunskaper i svenska. Däremot förbättras engelskan och även ämneskunskaperna kan gynnas. Det visar en ny omfattande studie från Göteborgs universitet.
Det borde bli viktigare att lära sig utantill i skolan, menar forskare. Och genom att utgå från hur hjärnan fungerar kan det gå betydligt lättare. (webb-radio)
Mer forskning om lärares och elevers arbete i klassrummet! Skolforskningsinstitutets nya generaldirektör Camilo von Greiff vurmar för en större blandning av olika forskningstraditioner.
In a few years, today's education system may look to us like 19th century medicine does now, said Jeffrey Riley, commissioner of elementary and secondary education in Massachusetts. At the recent LearnLaunch 2019 conference in Boston he spoke about the need for more innovation, better use of data and more support for teachers.
Hur för man in skollagens skrivning om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i den pedagogiska vardagen? På Sturebyskolan är klassrumsobservationer och elevintervjuer två viktiga delar för att utveckla undervisningen.
Förmedlingspedagogik är inte lydnadskultur. Man kan ha en demokratisk skola men samtidigt strukturerad undervisning, säger Åsa Wikforss, professor i filosofi vid Stockholms universitet.