Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 123 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Tre insikter om hjärnan för skolpolitiken

2018-08-20
Den pedagogiska professionens omfamnande av postmoderna idéer är ett exempel på hur trender inom en vetenskaplig disciplin – pedagogiken – uppenbart strider mot fynd från närliggande discipliner – såsom kognitionsforskning och psykologi. I denna valrörelse, som i tidigare, lovar samtliga partier att vända kräftgången i den svenska skolan. Det förutsätter att skolpolitiken utgår från vetenskapliga…
Forskning och utveckling kategorier

The 5 myths of project-based learning

2018-08-16
Teachers often think successful project-based learning requires completely removing themselves from the equation. This mindset can lead to frustration and a lack of rigorous learning. Education consultant Jenny Pieratt debunks five myths about PBL that schools must face head on to honor teachers' challenges and help them adapt student-driven learning in realistic ways.
Forskning och utveckling kategorier

Performance tasks make learning last

2018-08-16
Why do students still sometimes look bored, even when teachers love what they're teaching? Helping students to reflect meaningfully on why they're learning can change that. Two educators use critical thinking and goal development related to real-world situations to develop performance tasks for students, moving them away from conventional projects to immersive experiences.
Forskning och utveckling kategorier

Vetenskaplig artikel inom FoU-programmet Undervisning i förskolan

2018-08-14
Nu finns ytterligare en vetenskaplig artikel skriven inom ramen för Ifous FoU-program Undervisning i förskolan. Artikeln är skriven av universitetslektor Linda Palla och professor Ann-Christine Vallberg-Roth, Malmö universitet, och publicerad i den vetenskapliga tidskriften Problems of Education in the 21st Century.
Forskning och utveckling kategorier

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

2018-06-18
Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever är levande, kännande individer, med egna tankar och behov. Skolan behöver därför guida unga människor till att bli empatiska, solidariska medborgare, samtidigt som vi fokuserar på kunskaper, skriver Eva-Lotta Hultén i en artikel som tidigare publicerats på DN.se.
1122123124126