Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 122 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Laborera mera

2018-11-01
Att arbeta mer laborativt och visuellt med matematik skulle gynna alla elever. Det menar Margareta Dalsjö, matematik- och speciallärare. Och hon låter gärna elever redan i ettan få grunna på klurigheter som Fibonaccis talföljd.
Forskning och utveckling kategorier

Avtryck som synliggör

2018-10-05
Ensamarbetets dagar är till ända, för elevers och lärares skull. Fast vi är inte riktigt där än. I väntan på detta finns det anledning att uppmärksamma om och hur pedagogiskt förhållningssätt skiljer sig åt i ett kollegium, skriver Marcus Samuelsson, leg slöjdlärare och biträdande professor i pedagogik på Högskolan Väst.
Forskning och utveckling kategorier

Rätt kemi när lärare och elever undervisar tillsammans – ny forskning om coteaching

2018-09-14
Genom att undervisa tillsammans med två gymnasielever kan en erfaren lärare förbättra undervisningen och samtidigt lära sig mycket nytt. Det visar ny forskning från Högskolan i Halmstad, där Felix Schultze har tittat närmare på lärarens perspektiv på kemiundervisning och så kallad coteaching.
Forskning och utveckling kategorier

"Både flickor och pojkar vinner på en pluggkultur"

2018-08-20
En dominerande "antipluggkultur" har ofta negativa konsekvenser för pojkar, med ett samhälleligt utanförskap efter skolan för de som har det allra värst. För varje betygspoäng som en pojke kan öka sitt betyg med höjs chansen till ett bättre liv. All hjälp en lärare kan få för att hjälpa pojkar är en positiv utveckling. Att motverka…
1121122123126