Tro inte att spel i klassrummet är lösningen på skolans alla problem. Som enskilda verktyg kan de bidra med mycket, men tekniken är fortfarande en utmaning.
Spring, bygg, rita, kolla på videoklipp och svara på faktafrågor. Läraren Henrik Isacsson har designat det digitala upplevelsespelet Escape room, med målet att repetera vad eleverna har lärt sig under tidigare lektioner.
Organdebatt, kroppsavmålning och matföredrag. På Harbo skola är undervisningen på temat kroppen både ämnes- och åldersintegrerad. Satsningen har fått oväntat positiva effekter.
”Mycket hjärna” är en ny podd om lärande och hjärnan som ges ut i samarbete mellan forskare vid Högskolan i Halmstad och Lunds universitet samt en gymnasielärare. De första avsnitten handlar om neuromyter och multitasking
Barn med specialbehov inkluderas allt oftare i allmänundervisningen i Finland och det har fått kritik på lärarhåll. Lärarna Pernilla Lindström och Marikki Arnkil ger tummen upp så länge smågruppsarbete också är möjligt.
Lego, lego, lego. I kombination med undervisning i svenska, historia och SO. Numera har eleverna på Söderbyskolan stenkoll på en mängd kända byggnadsverk i Stockholm.
IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.
"Vi har sett flera positiva förändringar på vår skola. Vi har ökat elevernas närvaro. Vi har lyckats motivera dem att satsa på skolan och på högre betyg", berättar biträdande rektor Lena Cervin.
Kareem Farah, a high-school math teacher, redesigned his instructional model to better serve students' diverse needs. Farah describes the model, which replaces lectures with teacher-led instructional videos.