Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 121 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Små steg för lärarna, men ett stort steg för utvecklingen av lärmiljön

2018-11-27
Det senaste läsåret har Östervångsskolan i Lund inlett ett systematiskt tillgänglighetsarbete i klasskonferenser och elevtid. Ett verktyg i arbetet har varit Specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell där personalen tillsammans diskuterar vad som behöver utvecklas i den sociala, fysiska och pedagogiska lärmiljön för att eleverna kan få goda förutsättningar för lärande.
Forskning och utveckling kategorier

"Inte direkt kopplat till läroplanen” - forskningen om att digitala hjälpmedel kan vara illa för inlärningen överraskar inte Utbildningsstyrelsen

2018-11-27
Gun Oker-Blom på Utbildningsstyrelsen tycker inte att man ska koppla samman den nya läroplanen med de inlärningsmetoder som skolorna använder. Samtidigt är hon väl medveten om de problem som digitaliseringen medför – men den är också en nödvändig del i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

"Kalle behöver en sak och Pelle en annan" - både klassisk undervisning och fenomenbaserat lärande behövs i skolan säger experter

2018-11-27
Skolan är något Finland länge stoltserat med, men i och med den nya läroplanen och digitaliseringens intåg i klassrummen är det många som nu oroar sig för att utvecklingen går i fel riktning. Det här delar ändå åsikterna vilket ofta leder till en svartvit debatt, vilket också syntes i den skoldiskussion som blossade upp förra…
Forskning och utveckling kategorier

Do makerspaces improve learning?

2018-11-09
Educators at three schools in Australia have been studying whether high-tech makerspaces can improve outcomes for young students from kindergarten through second grade. The study included a 3D-printing project that taught students to take risks, and the results show that makerspaces foster creativity and problem-solving skills among students.
1120121122126