Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 12 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

”Vet vi egentligen varför eleverna inte klarar uppgiften?”

7 mars
När en viss typ av uppgifter i matematik är särskilt svåra att lösa, och vissa elevers resultat inte blir bättre år efter år, är det dags att undersöka var svårigheten ligger, menar forskaren Helena Eriksson. Hon hoppas att fler lärare ska undvika att ”bota symptomen” när det ofta är ett grundläggande problem som kan lösas…
Forskning och utveckling kategorier

Kunskap från problemlösning varar längre, men rutinuppgifters kortsiktiga fördelar försvårar

7 mars
Att lösa rutinuppgifter är vanligare inom matematikundervisningen i Sverige jämfört med att lösa problem. Varför är det så när problem utan känd lösningsmetod skapar bättre förutsättningar för att lära sig matematik? "Det finns en motsättning mellan kort- och långsiktiga fördelar", säger matematikprofessor Johan Lithner.

Swedish Edtest i ny datadriven kostym med ökad interaktivitet och AI

5 mars
Nu är den nya versionen av Swedish Edtest, en nationell arena för att värdera och välja digitala lärresurser, här. Det innebär ökade möjligheter att ha koll på att digitala läromedel väljs på vetenskaplig grund, utifrån pedagogiskt värde och lärarnas syfte med undervisningen, skriver forskningsinstitutet Ifous.
1111213132