Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 113 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

En perfekt lektion

2019-10-11
Margareta Laumann, matematikutvecklare och förstelärare i matematik på Frölundaskolan, bloggar om vad som gör en matematiklektion ”perfekt”. Kanske är det ibland lärarens förmåga att se och plocka ihop de ”lösa trådarna” i elevernas förståelse som skapar en riktigt bra lektion. Här får vi följa med på en lektion om primtal, med elever i sjunde klass…
Forskning och utveckling kategorier

Anette Jahnke: Är det på DN Debatt beslut ska tas om vad elever ska lära sig?

2019-10-10
Den debatt som förs om Skolverkets förslag till kursplanerevidering riskerar att förskjuta inflytandet över revideringsarbetet till högljudda debattörer med åtkomst till exklusiva åsiktsforum, såsom DN:s debattsidor. Rimligen borde processen hellre involvera forskare och lärare i samverkan. Det skriver Anette Jahnke, lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och projektledare vid forskningsinstitutet Ifous.
1112113114133